19 دی: رئیس کل دادگستری استان تهران از رفع نواقص و موانع شکلی پرونده حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و تعیین وقت رسیدگی برای این پرونده در ماه آینده خبر داد.
علی القاصی مهر روز دوشنبه در نشست شورای عالی قوه قضاییه این خبر را اعلام کرد و اظهار داشت: پرونده حمله به سفارت جمهوری آذربایجان ماه آینده رسیدگی می‌شود.
ساعت هشت صبح جمعه هفت بهمن‌ ۱۴۰۱، یک دستگاه خودروی پراید با توقف مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و پس از بکارگیری سلاح به ساختمان سفارت وارد شد و پس از حمله این فرد به سفارت یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و ۲ نفر مجروح شدند.
سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری ۱۸ مهر سال جاری در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده عامل حمله به سفارت جمهوری آذربایجان گفت: پرونده این شخص مهاجم به سفارت جمهوری آذربایجان که منجر به قتل عمدی کارمند این سفارتخانه شد، به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شده است و در اجرای مقررات آیین دادرسی کیفری، پرونده در مرحله تشریفات رسیدگی است و هنوز دادگاهی تشکیل نشده است که رأی آن صادر شده باشد.
پیش از این نیز سخنگوی قوه قضاییه در تیر ماه امسال در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حمله به سفارت آذربایجان در بهمن سال گذشته گفت: حمله‌ای که در بهمن ماه سال گذشته به سفارت کشور همسایه و دوست آذربایجان در تهران به وقوع پیوست، حادثه‌ای غیرمنتظره و غیرقابل دفاع و رخدادی تلخ و ناگوار و مخل روابط دوستانه دو کشور بود.
مسعود ستایشی افزود: مقامات قضایی سیاسی امنیتی کشور از بدو وقوع حادثه تاکید داشتند تا با عامل اصلی و یا هر فردی که در وقوع این حادثه ذی نفع بودند بدون اغماض برخورد قاطع و شدید انجام شود، بنابراین ابعاد مختلف این پرونده مشخص شده و تحقیقات به پایان رسیده است.
ستایشی گفت: پرونده با همکاری دولت آذربایجان در بُعد خارجی به اتخاذ تصمیم نهایی خارجی منجر شود و انتظار داریم کشور آذربایجان نیز در این زمینه همکاری و مساعدت کنند.
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: اطمینان می‌دهیم دستگاه قضایی کشور با هرکسی که بخواهد به هر طریقی امنیت داخلی کشور را مخدوش کند برخورد خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه پرونده یک متهم دارد، گفت: استعلاماتی در رابطه با فرایند رسیدگی صورت می گیرد و سوالاتی که وجود دارد، پرسیده می شود و باید مکاتباتی لازم صورت گیرد و بعد برای تعیین تکلیف انجام می شود.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران نتیجه نشست دادستانی ایران و آذربایجان در موضوع پرونده حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: نقشه راهی برای بازگشایی سفارت تدوین شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :