19 دی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش روز سه شنبه خود مدعی شد تهران سرعت تولید اورانیوم تا ۶۰ درصدی خود را افزایش داده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که ایران سرعت تولید اورانیوم تا ۶۰ درصد خود را نسبت به ماه‌های قبل که کاهش داده بود افزایش داده است.
رویترز گزارش داد، دیپلمات‌ها معتقدند که کاهش سرعت غنی سازی تا ۶۰ درصد که از ماه ژوئن آغاز شده بود تحت تاثیر مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای آزادی زندانیان آمریکایی بود.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه خود به اعضای این سازمان که رویترز مدعی است نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده است گفته، ایران تولید اورانیوم با غنای بالای خود را افزایش داده؛ و تصمیم خود برای کاهش غنی سازی که از اواسط سال ۲۰۲۳ آغاز شده بود را معکوس کرده است.
آژانس همچنین گفته، از زمان کاهش سرعت، سایت‌های هسته‌ای ایران اورانیوم را تا ۶۰ درصد و با سرعت ۳ کیلوگرم در ماه تولید میکردند.
آژانس در ادامه مدعی شده که از پایان نوامبر ۲۰۲۳، ایران میزان تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصدی در سایت‌های نطنز و فردو را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه افزایش داده است.
به رغم همکاری‌های گسترده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدیرکل این نهاد در آبان ماه این همکاری را ناکافی خوانده بود و درباره توانایی‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.
وی در اشاره به موضوعات باقیمانده ادعایی گفته بود: سوالات زیادی حول برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شد و ما همانطور که باید، در تلاش بوده‌ایم با ایران برای حل آن‌ها همکاری کنیم که می‌گویم موفقیت ترکیبی بوده، در برخی موارد توانستیم و در برخی موارد نتوانستیم. در حال حاضر در نقطه‌ای هستیم که همچنان علامت سوال‌های مهمی وجود دارد که باز هستند و البته در تلاش برای کار هستیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این اظهارات رافائل گروسی گفت که از مدیرکل انتظار می‌رود با رعایت بی‌طرفی و حفظ حرفه‌ای‌گری، در مصاحبه‌های خود به نحوی صحبت کند که بی‌طرفی او و جایگاه مستقل مدیرکل آژانس زیر سؤال نرود.
  • نویسنده :
  • منبع :