19 دی: رئیس سازمان برنامه و بودجه از به روز رسانی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان خبر داد و گفت: ممکن است افراد بین دهک‌های درآمدی بر اساس آزمون وسع جابجا شوند اما در دولت اراده‌ایی برای کاهش تعداد یارانه بگیران وجود ندارد.
داود منظور روز چهارشنبه در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به بروزرسانی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان تصریح کرد: ممکن است بر اساس آزمون وسع یارانه‌ بگیران افراد بین دهک‌های درآمدی جابجا شوند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره کاهش تعداد یارانه بگیران با افزایش اعتبار خرید، گفت: در دولت اراده‌ایی برای کاهش تعداد یارانه بگیران وجود ندارد. ما منابع را پیش بینی کردیم اما طبیعی است براساس اطلاعات جدید پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان ممکن است افرادی که قبلا جزو یارانه بگیران بوده‌اند با اطلاعات جدید جزو یارانه بگیران نباشند.
منظور درباره دلایل اعلام نشدن قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، بیان کرد: در قانون برای تعیین قیمت تضمینی ۴ روش پیش بینی شده که یکی از آنها قیمت تمام شده تولید است که مرجع رسیدگی آن که سازمان حمایت مصرف کننده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اما روش تعیین قیمت فقط قیمت تمام شده نیست بلکه سه روش دیگر هم وجود دارد که بر اساس آن عملا کمیسیون قیمت گذاری، قیمت را نهایی می‌کند.
منظور در پاسخ به سوالی درباره مالیات خرید و فروش طلا خاطر نشان کرد: اتفاق جدیدی رخ نداده و قانون ارزش افزوده درباره خرید و فروش طلا مصوب سال ۱۴۰۰ تغییری نکرده است.
وی افزود: طلا مشمول مالیات نمی‌شود بلکه اجرت ساخت طلا مشمول مالیات ارزش افزوده می‌شود.
معاون رئیس جمهور درباره اینکه گفته شده که ارز لازم را برای واردات خودرو نداریم، گفت: برای پیش بینی‌ دقیق باید تعداد واردات خودرو و  میزان ارز تخصیصی سنجیده شود. برای اینکه دچار کسری بودجه نشویم باید دقت پیش بینی‌ها را بالا برد. یکی از درآمدهای ما عوارض حاصل از واردت خودرو است.
منظور در پاسخ به سوالی که «آیا درباره تامین ارز خودرو مشکلی وجود ندارد؟» اظهار کرد: باید بانک مرکزی تصمیم بگیرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در لایحه بودجه‌ای که به مجلس دادیم گفتیم برای افزایش حقوق بازنشستگان نیاز به منبع پایدار داریم به همین دلیل این افزایش در سال‌های بعد هم تکرار می‌شود و منبع پایدار ما در این زمینه افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.
منظور افزود: حداقل ۴۰ درصد اقتصاد از مالیات ارزش افزوده معاف است و افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده ۶ دهم درصد تورم را افزایش می‌دهد.
  • نویسنده :
  • منبع :