19 دی: ایالات متحده آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در واکنش به آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ادعای افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد در ایران، ادعاها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را تکرار کردند.
در این بیانیه که یک نسخه از متن آن در تارنمای وزارت امور خارجه فرانسه منتشر شد، ادعا شده است: «ما این اقدام را که موجب تقویت بی‌وقفه برنامه هسته‌ای ایران می‌شود را محکوم می‌کنیم. تولید اورانیوم با غنای بالا هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و میزان تولید گزارش‌شده در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو و کارخانه غنی‌سازی سوخت آزمایشی (نطنز) باعث افزایش بیشتر مخاطرات اشاعه‌ای می‌شوند.»
طرف‌های ارائه کننده این بیانیه ادعا کرده‌اند: «ما علاوه بر این تصمیم ایران در خصوص بازگرداندن برخی از آرایش‌های آبشارهای سانتریفیوژی را مد نظر قرار دادیم. تأخیر ایران در اعلام این تغییر در ژانویه ۲۰۲۳ تمایل ایران برای همکاری کاملاً شفاف با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با تردیدهای جدی مواجه می‌کند.»
ایالات متحده و تروئیکا بر همین اساس مدعی شدند: «این تصمیم نشان‌دهنده عدم حسن نیت ایران برای تنش‌زدایی است و از رفتاری خطرناک در یک بافت منطقه‌ای پرتنش حکایت دارد.»
آن‌ها از ایران خواسته‌اند که فورا این گام را به عقب برگرداند و تنش‌ها درباره برنامه هسته‌ای خود را کاهش دهد. سه کشور اروپایی و آمریکا ادعا کرده‌اند: «ایران باید به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند تا (این سازمان) بتواند درباره ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تضمین دهد.»
طرف‌های ارائه کننده این بیانیه در پایان از راهکارهای دیپلماتیک در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران حمایت و ادعا کرده‌اند: «ما به راه حل دیپلماتیک متعهد هستیم و بر عزم خود مبنی بر اینکه ایران هرگز نباید سلاح هسته ای تولید کند، تاکید می کنیم.»
ادعای تروئیکای اروپایی و آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو روز پیش در گزارشی ادعا کرد که روند تولید اورانیوم غنی‌شده در ایران طی هفته‌های اخیر دوباره افزایش یافته است.
در این گزارش ادعایی، آژانس با اشاره به افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده در نیروگاه‌های فردو و نطنز اعلام کرد: ایران تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد در قالب هگزافلوراید را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه، از پایان نوامبر افزایش داده است.
این درحالیست که بر اساس ادعای آژانس، ایران از ماه ژوئن گذشته ۳ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد در ماه تولید می‌کرد و اکنون به نرخ تولید ماهانه در ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۲۳) بازگشته است.
به گزارش ایرنا، ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان روز چهارشنبه در واکنش به ادعای آژانس در خصوص سرعت بخشی ایران به غنی سازی اورانیوم اظهارداشت: حرفی که طرف مقابل مطرح کرده صحبت تازه‌ای نیست و بیشتر یک جنجال رسانه‌ای است، با توجه به شرایط سیاسی و وضعیتی که در غزه برای طرف مقابل پیش آمده آنها تلاش می‌کنند تا فضای دیگری را ایجاد کنند و افکار عمومی را از سمت غزه به سمت ایران متوجه کنند.
وی گفت: در واقع مشخص است که آنها با چه اهدافی دارند این قبیل کارها را انجام می‌دهند، مردم عزیز مستحضر باشند که ما کار جدیدی نداشتیم و همان فعالیت جاری ما هست که طبق چارچوب و ضوابط در حال انجام شدن است.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در واکنش به ابراز نگرانی طرف‌های غربی بیان کرد: ما همان غنای ۶۰ درصد را تولید می کردیم، نه کاری را تغییر دادیم و نه ظرفیت جدیدی ایجاد کردیم. این یک هیاهوی رسانه ای است که معمولا کاخ سفید و رژیم صهیونیستی برای فضاسازی از این عبارت ها استفاده می کنند تا فشار افکار عمومی دنیا را از جرم و جنایتی که در غزه انجام می دهند، کم کنند. با طرح این موضوعات تلاش دارند تا توجه را از روی غزه برداشته و متوجه ایران کنند اما تاثیری هم نخواهد داشت.
  • نویسنده :
  • منبع :