19 دی: معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: مرحله دوم اطلاعات واحدهای مسکونی خالی برای سال مالیاتی ۱۴۰۱ به تعداد ۴۰ هزار و ۲۱۳ برای اشخاص دارای بیش از ۵ واحد مسکونی به سازمان امور مالیاتی ارسال شد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی عباسی اصل یا اشاره به ارسال اطلاعات بیش از ۴۰ هزار واحد مسکونی خالی جدید به سازمان امور مالیاتی، تصریح کرد: در مرحله اول نیز اطلاعات بالغ بر ۱۹۲۹۰ خانه خالی برای سال مالیاتی ۱۴۰۱ معرفی شده بود که با این حساب از ابتدای امسال در مجموع ۵۹۵۰۳ واحد مسکونی خالی بر اساس سامانه املاک و اسکان طی دو نوبت به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است.
وی بیان کرد: بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب سال ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی هر خانه ای که بیش از ۱۲۰ روز در یک سال مالیاتی خالی باشد مشمول دریافت مالیات است و شناسایی این خانه ها بر اساس ماده ۱۶۹ مکرر همان قانون، از طریق سامانه املاک و اسکان صورت پذیرد.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: پیش از ارسال فهرست به تمامی اشخاص در قالب ارسال پیامک یا نامه اخطار لازم داده شد تا اطلاعات افراد ساکن در واحدهای مسکونی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نمایند. بر اساس بند ۵ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم اشخاص حقیقی و حقوقی که در مهلت مقررنسبت به تکمیل اطلاعات سکونت، مالکیت و ملک خود اقدام ننمایند به عنوان خانه خالی، به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شوند.
وی همچنین خاطر نشان کرد: پالایش و بررسی برای سایر املاک مسکونی در حال انجام است و به محض اتمام فرآیند، واحدهای مسکونی که خالی تشخیص داده شوند، برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی خواهند شد.
عباسی در مورد تعداد واحدهای مسکونی مشمول مالیات سال ۱۴۰۰ نیز گفت: در آن سال پس از بررسی و پالایش‌های مکرر حدود ۶۶ هزار واحد مسکونی جهت اخذ مالیات به سازمان مالیات معرفی شده بود.
وی در پایان افزود: تمامی مالکان و مستاجران موظفند برای ثبت اطلاعات خود به سامانه املاک و اسکان به آدرس amlak.mrud.ir مراجعه کرده و اطلاعات ملکی و سکونتی خود را ثبت نمایند تا این منازل خالی تلقی نشود.
  • نویسنده :
  • منبع :