یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «ملت خود را دریابید!» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی، اینترنت در ایران یا قطع بوده یا دچار اختلال و کندی سرعت؛ حالا در کنار این کاهش شدید کیفیت اینترنت، دولت رسماً تعرفه‌های اینترنت را افزایش داده و عملاً تعرفه‌های آن سه برابر شده است!
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده بعد از جلسه اپراتور‌ها در رگولاتوری و پذیرش تعهدات مرتبط با افزایش کیفیت شبکه توسط آن‌ها مقرر شد که تعرفه اینترنت اپراتور‌های ارتباطی حدود ۳۰ درصد افزایش یابد.
 از سوی دیگر باشگاه خبرنگاران جوان متعلق به صداوسیما از افزایش ۳ برابری قیمت اینترنت به جای ۳۰ درصد خبر داد و نوشت: در حالی که سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد مجوزی ۳۰ درصدی برای گرانی اینترنت داده است بسته‌های جدید همراه با قیمت هر گیگابایت ۶ هزار تومان عرضه شده است. آخرین باری که این اپراتور بسته‌ اینترنت بلند مدت عرضه کرده بود هر گیگابایت حدود ۲ هزار تومان بود. ایرانسل نیز فعلاً تمام بسته‌های بیش از یک ماه خود را حذف کرده و بسته یک‌ماهه را با قیمت هر گیگابایت ۶ هزار تومان عرضه کرده است.
آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات در واکنش به گرانی اینترنت نوشت: مارپیچ سیاستگذاری و تنظیم گری فناوری اطلاعات را به سوی منافع مردم هدایت کنید نه به سوی جیب ایلان ماسک!
وی افزود: دو پیامد مهم و بارز فیلترینگ گسترده عبارت‌اند از: افزایش نارضایتی اجتماعی و کاهش درآمد اقتصادی صنعتگران.
نتیجه این افزایش تعرفه نیز دو پیامد اجتناب ناپذیر است. اول کاهش استفاده مردم و به‌ویژه مستضعفین از فناوری و در نتیجه افزایش شکاف دیجیتال و افزایش ناعدالتی که همه این‌ها خود را در افزایش بیشتر نارضایتی اجتماعی نشان خواهد داد و دوم اقتصادی‌تر شدن راه حل‌های اتصال آزاد به اینترنت مثل استارلینک.
هنوز بین تعرفه امروز استارلینک با اینترنت ایران فاصله معناداری است، اما اولاً این مارپیچ سیاستگذاری همین جا متوقف نخواهد شد و افزایش تعرفه‌ها اجتناب ناپذیر و در راهند و دوم هم اینکه کاهش تعرفه استارلینک با فراگیری بیشتر، بسیار محتمل است. نتیجه ظاهراً واضح است، انتهای این مارپیچ به تأمین منافع اقتصادی اینترنت‌های ماهواره‌ای و ایجاد فاصله بیشتر بین مردم و نظام ختم خواهد شد. جناب آقای رئیس جمهور: ایلان ماسک را ناجی مردم ایران نکنید. ملت خود را دریابید!
  • نویسنده :
  • منبع :