19 دی: طبق اعلام رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با توجه به توافق صورت گرفته، اجرای ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت به مدت سه ماه به تعویق افتاد و تصمیم بر آن شد که به‌ تدریج ثبت‌نام‌ها انجام و فاکتورهای الکترونیکی در سامانه مودیان بارگذاری شود.
نادر بذرافشان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به واکنش برخی از همکاران ما و خواسته‌هایی که به وضعیت فعلی صنعت طلا داشتند و همچنین با توجه به اینکه هنوز در شرایط اجرای سامانه جامع تجارت، هماهنگی‌های لازم انجام نشده و برخی از قوانین این سامانه با صنعت ما همخوانی ندارد، در نهایت در جلسه‌ای که روز گذشته (شنبه) با مسئولان ذی‌ربط داشتیم، مقرر شد که اجرای سامانه جامع تجارت و ثبت اطلاعات صنف طلا در سامانه مذکور  فعلا سه ماه به تعویق بیفتد.  
رئیس اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با ثبت اطلاعات معاملات طلا در سامانه مودیان نیز گفت: در مورد سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی نیز مقرر شد که همکاران ما در صنف طلا و جواهر، به‌تدریج ثبت‌نام خود در این سامانه را انجام و اقدام به بارگذاری فاکتورهای الکترونیکی کنند. در این زمینه نیز با توجه به اینکه سامانه جدید است و برای کار عملیاتی آن، نیاز به زمان است، تا سه ماه مشمول جرائم (جریمه از بابت ثبت فاکتورهای الکترونیکی در سامانه مودیان) نخواهند شد.  
تجمیع دو سامانه بررسی می‌شود
وی تاکید کرد: بنابر پیشنهاد ما، با توجه به اینکه تعدد سامانه، تا حدودی شرایط را برای صنعت طلا و جواهر سخت و ایجاد مشکل می‌کند (در اجرا مشکل ایجاد می‌کند و تضادهایی در قوانین وجود دارد)، مقرر شد که بررسی‌های لازم برای تجمیع دو سامانه و تبدیل یک سامانه واحد، انجام شود.
بذرافشان اعلام کرد: با توجه به اینکه برخی واحدها معترض بوده و واکنش‌هایی داشتند، اما امروز، حدود ۸۰ درصد بازار بازگشایی شد. با اقداماتی که صورت خواهد گرفت و با رفع ابهامات، همه واحدها طی روزهای آینده فعال خواهند شد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پایان افزود: با توجه به اینکه صنعت طلا و جواهر دارای شرایط خاص نسبت به سایر صنایع و صنوف دیگر داشته و چرخه‌های تولید و توزیع آن فرآیند خاص خود را دارد، نیاز است که نسبت به بررسی و اجرای این سامانه با تمرکز بیشتر و در نظر گرفتن شرایط صنعت، تجدیدنظر کنند؛ مسئولان نیز در این زمینه قول همکاری‌ها را داده‌اند.
  • نویسنده :
  • منبع :