19 دی: سخنگوی وزارت امور خارجه چین می‌گوید سیزده کشور با طرح آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه مخالفت کرده‌اند.

اکانت توییتری سخنگوی وزارت امور خارجه چین در توییتی نوشت: «سیزده کشور در شورای امنیت سازمان ملل با بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده‌اند.»

وزارت امور خارجه چین تصریح کرد: پامپئو تصمیم متحدان آمریکا را غیرقابل درک خوانده و حتی مخالفین را به تحریم تهدید می‌کند. انگیزه درست حمایت بسیار از پی می‌آورد و انگیزه نادرست، حمایت ناچیز.

مخالفت سیزده کشور یادآور تعداد مخالفان قطعنامه آمریکایی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت است که تنها دومنیکن در کنار آمریکا از آن حمایت کرد.

آمریکا در حالی مکانیسم ماشه را فعال کرده که عضو برجام نیست و از نظر حقوقی فاقد حق استفاده از آن است.

اندیشکده مرکز سوفان در خصوص تلاش آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه و واکنش‌های بین‌المللی به آن نوشته است: واکنش بین‌المللی به فعال کردن این سازوکار منفی بوده و سه کشور طرف برجام و همچنین «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور جداگانه در بیانیه‌هایی موضع آمریکا را مبنی بر داشتن حق بازگرداندن تحریم‌ها رد کردند. طبق بیانیه این سه کشور، آمریکا با خروج از برجام دیگر عضوی از آن نیست و آن‌ها نمی‌توانند از اقدام آمریکا که در تضاد با تلاش‌های آن‌ها برای حفظ برجام است، حمایت کنند.

این اندیشکده می‌افزاید: چنین عکسل‌العملی، مشابه مواضع چین و روسیه، نشان می‌دهد اعلام آمریکا مبنی بازگشت تحریم‌ها به چالش کشیده خواهد شد و تقریباً هیچ کشوری آن‌ها را اجرایی نخواهد کرد.

  • نویسنده :
  • منبع : فارس