19 دی: رییس مرکز امور حقوقی و بین‌الملل ریاست‌جمهوری گفت: بعد از عدم پاسخ آمریکا در مورد یادداشت مذاکره در ارتباط با پرونده شهید سلیمانی بر اساس کنوانسیون ۱۹۷۳، وزارت امور خارجه یادداشت دومی را برای درخواست داوری بین دو طرف برای آمریکایی‌ها ارسال کرده است.
توکل حبیب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با پیگیری بین‌المللی پرونده ترور شهید سلیمانی در بعد بین‌المللی گفت: به موجب کنوانسیون ۱۹۷۳ که مربوط به جلوگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی هست و ماده ۱۳ این کنوانسیون، روش رسیدگی این‌گونه پرونده‌ها بر اساس کنوانسیون مورد اشاره این است که اول یادداشت مذاکره برای طرف مقابل ارسال می‌شود و اگر یادداشت مذاکره از سوی طرف مقابل پاسخ داده نشد، یادداشت دوم جهت درخواست داوری بین دو طرف ارسال می‌شود.
وی ادامه داد: به موجب این کنوانسیون اگر تا ۶ ماه از زمان ارسال یادداشت دوم، پاسخی از سوی آمریکایی‌ها داده نشود، مرحله سوم یعنی ثبت درخواست در نزد دیوان بین‌المللی دادگستری انجام می‌شود.
حبیب‌زاده ادامه داد: حدود یک ماه و نیم پیش یادداشت دوم وزارت خارجه ایران به آمریکا جهت درخواست داوری بین دو طرف ارسال شده است و آنها تا اوایل اردیبهشت ماه سال آینده فرصت دارند تا به این یادداشت پاسخ دهند.
وی ادامه داد: آمریکایی‌ها به یادداشت اول پاسخ ندادند و در همین چارچوب یادداشت دوم ارسال شده است و همانطور که اشاره شد آنها از زمان ارسال یادداشت دوم، ۶ ماه برای پاسخگویی طبق کنوانسیون فرصت دارند و اگر پاسخی به یادداشت دوم داده نشود، مرحله سوم یعنی ثبت دادخواست نزد دادگستری بین‌المللی انجام می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :