19 دی: رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان از بیهوش شدن تمام اعضای یک خانواده پس از تماس با اورژانس ۱۱۵ و تلاش پرسنل اورژانس پیش‌بیمارستانی برای یافتن مکان بیمار خبر داد.

فرهاد حیدری، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: پس از برقراری تماس پدری با شماره امدادی ۱۱۵ و ارائه شرح حال مبنی بر وقوع حالت تشنج در فرزند خود و ناخوشی همسرش، بلافاصله نزدیکترین واحد امدادی موجود به آدرس ذکر شده توسط تماس گیرنده اعزام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه آدرس داده شده به اورژانس، کلی بوده و مکان دقیق بیمار را در اختیار اورژانس قرار نداده بود، افزود: پس از رسیدن واحد امدادی اورژانس به محدوده آدرس، برای یافتن موقعیت مکانی دقیق بیمار بیش از ۳۰ مرتبه از سوی اورژانس با تماس گیرنده تماس گرفته شد، ولی هیچ کس پاسخگوی تماس نبود. 
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان ادامه داد: عدم وجود فردی به عنوان راهنما برای آمبولانس، آدرس ناکامل و عدم پاسخگویی به تماس پیگیری اورژانس از جمله مواردی است که با احتمال انتقال بیمار با وسیله شخصی به مرکز درمانی، تصمیم بر لغو ماموریت اورژانس را محتمل می‌کرد و یافتن بیمار را با مشکل مواجه کرده بود‌.
وی ضمن قدردانی از تمام نیروهای اورژانس پیش‌بیمارستانی در این ماموریت، به عملکرد تحسین برانگیز کارشناس واحد اعزام و راهبری اورژانس اشاره کرد و گفت: یکی از کارشناسان واحد اعزام و راهبری مرکز فرماندهی عملیات اورژانس پیش‌بیمارستانی، با پیگیری‌های بسیار خود، توانست فامیل فرد تماس گیرنده را بیابد و در اختیار نیروهای عملیاتی اورژانس قرار دهد.
حیدری خاطرنشان کرد: نیروهای عملیاتی اورژانس با پرس و جوی نام خانوادگی بیمار از اهالی محل، توسط یکی از همسایگان به درب منزل امدادخواه هدایت شدند و بر بالین ۴ فرد اعضای یک خانواده که بر اثر مسمومیت با گاز کربن مونوکسید بیهوش شده بودند حاضر شدند.
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی با بیان اینکه کارشناسان عملیاتی اورژانس ضمن انجام اقدامات فوری و درخواست نیروی کمکی هر ۴ مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کردند، گفت: در این ماموریت تمامی اعضای خانواده که بر اثر مسمومیت با گاز کربن مونوکسید دچار کاهش هوشیاری شده بودند با پیگیری فراوان اورژانس پیش‌بیمارستانی نجات یافتند.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم با حمایت مسؤولان امکان دسترسی اورژانس پیش‌بیمارستانی به موقعیت مکانی تماس گیرنده فراهم شود تا واحدهای امدادی اورژانس در زمان کمتری بتوانند بر بالین بیماران و مصدومان حاضر شوند، تصریح کرد: در مواردی مانند امدادخواهی کودک یا سالمند و یا بیماری که به دلیل وضعیت خود قادر به ارائه آدرس کامل به اورژانس نیست، امدادرسانی به بیمار با مشکل مواجه می‌شود.
حیدری با اشاره به اینکه تا پایان آذرماه امسال اورژانس پیش‌بیمارستانی استان به حدود ۲۷۶ مصدوم دچار گازگرفتگی با مونوکسیدکربن امدادرسانی کرده است، افزود: از مردم درخواست داریم هشدارها را جدی بگیرند، گاز مونوکسید کربن بی رنگ و بی بو است و در ابتدا علایمی مانند سرماخوردگی در فرد ایجاد می‌کند و همچنین تماس طولانی با این گاز می‌تواند باعث ایجاد کاهش هوشیاری و مرگ شود
  • نویسنده :
  • منبع :