19 دی: سخنگوی قوه قضاییه گفت که پرونده فساد در چای دبش، در مرحله تحقیقات مقدماتی است.
مسعود ستایشی در نشست خبری امروز در پاسخ به سوالی درباره اینکه در مورد فساد چای دبش، دولت گفته ۶۰ مدیر متخلف برکنار شده، چه تعدادی از آنها به قوه قضاییه معرفی شده‌اند؟ گفت: این پرونده فعلا در مرحله تحقیقات مقدماتی است و آنچه مطلع شدم این است که بازپرس محترم از مبادی ذی ربط استعلامات لازم را به‌عمل آورده اما از نتیجه استعلامات اطلاع ندارم. ان شاءالله نتیجه آن حاصل شد، اطلاع رسانی می‌کنم.
آخرین وضعیت پرونده‌های «داریوش مهرجویی» و «هادی رضوی»
ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده داریوش مهرجویی گفت: پیرو نشست‌های قبلی و نکاتی که گفتیم، پرونده با تکمیل تحقیقات و اخذ آخرین دفاع از ۴ متهم، متضمن کیفرخواست قانونی به دادگاه صالح ارسال شده است. در این زمان رییس قوه قضاییه مقرر کردند که پرونده در عین سرعت و توجه ویژه به مولفه‌های دقت و صحت، رسیدگی شود و در کمتر از دو ماه این مهم انجام شد و کیفرخواست صادر شد و برای دادگاه ارسال شد.
وی افزود: پرونده در دادگاه کیفری یک البرز مطرح است و اولین جلسه دادگاه آن ۱۹ دی ماه سال جاری است.
ستایشی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی براینکه سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ اعلام کردید که «هادی رضوی» از متهمان پرونده بانک سرمایه که به ۲۰ سال حبس محکوم شده، در سال ۱۴۰۰ درخواست اعاده دادرسی‌اش پذیرفته شده، پرونده او مجددا در حال رسیدگی و الان آزاد است، آیا رسیدگی مجدد به پرونده هادی رضوی در این مدت انجام شده است؟ این پرونده در چه وضعیتی قرار دارد؟ گفت: اعاده دادرسی کیفری براساس مادتین ۴۷۴ و ۴۷۷ و اعمال ماده ۴۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری است لذا حق قانونی است که به موجب قانون تعیین شده است. اعلام شد که فرد مذکور تقاضای اعاده دادرسی کرده و برهمین اساس پرونده به دیوان عالی ارسال و تصمیم‌ قانونی اتخاذ شد و نهایتا پرونده به شعبه دوم ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارجاع و اعاده دادرسی او رد شد. دادنامه اولیه مورد تایید واقع شد و پرونده در مرحله اجرای حکم قطعی است.
وی درباره اینکه هادی رضوی اکنون در زندان است؟ گفت: او براساس وضعیت جسمانی و عمل جراحی که داشته و نظریه پزشکی قانونی، بعد از بهبودی به زندان برمی‌گردد.
اعدام چهار عضو باند جاسوسی
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به اجرای حکم اعدام چهار نفر از اعضای باند جاسوسی گفت: جمعه گذشته چهار سرکرده تروریست وابسته به رژیم پلید صهیونیستی که از مدت‌ها پیش گرفتار شده بودند با طی مراحل کامل قضایی و با صدور حکم اعدام به دار مجازات آویخته شدند و این حکم پس از طی همه تشریفات قانونی با دقت حقوقی و قضایی به مرحله اجرا درآمد.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره قطعی تلفن‌های زندان اوین در بند بانوان از چهارشنبه تا جمعه گفت: انتظام امور کیفری بر عهده همان سازمان است و اینگونه مقرر شده و فعلا اینگونه است اما این موضوع را منعکس می‌کنیم.
سخنگوی قوه قضاییه ضمن گرامیداشت نام و یاد شهادت اسطوره مقاومت و سازش ناپذیری با رژیم منحوس صهیونیستی، سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: اگرچه فقدان وجود مادی آن فرمانده بی‌بدیل جبهه مقاومت همچنان سخت و سنگین است، اما با رشادت‌های آن عزیز و سایر فرماندگان و تلاشگران بی مرز و بی‌ادعای الگوی مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و تجاوز و تعدی دشمنان به کیان اسلامی و ممالک مسلمان نهادینه شده و به رشد و بالندگی رسیده است.
وی ادامه داد: دشمن گمان می‌کرد که با از میان برداشتن شهید حاج قاسم سلیمانی و یا سایر شهدای جبهه مقاومت نظیر سردار شهید سید رضی موسوی، لبه پیکان مقاومت علیه صهیونیست به زوال می‌گراید، اما امروز و با گذشت ۴ سال از شهادت حاج قاسم سلیمانی بی شک مشخص است که خورشید تابان تفکر ایستادگی در برابر ظلم متجاوز، فرا زمینی شده و تا اضمحلال کامل صهیونیست از جوشش و خروش نمی‌ایستد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد تدوین سند دیپلماسی با همکاری وزارت خارجه، گفت: این موضوع تخصصی و اطلاع رسانی محدود نسبت به آن صورت گرفته است، موضوع عدالت و ضرورت پیگیری آن از جمله موارد عام و جامع الشمولی است که در هر سیستم قضایی و حقوقی تعریف شده و نیل به این مهم جزو اهداف راهبردی حکمرانی قضایی تلقی می‌شود.
ستایشی گفت: لزوم ارتباط با کشورهای مختلف به ویژه همسایه‌ها، نوع رابطه میان آن‌ها و تاثیر متقابل اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی بر سایر کشورها ایجاب می‌کند که برخی سیاست‌های واحد قضایی پیگیری و دنبال شود به ویژه اینکه هم راستایی‌های فرهنگی موجود مثل همسایگان در برخی موارد قانون ظروف مرتبط را پدید می‌آورد.
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه گفت: اگر در کشوری وضعیت اقتصادی و فرهنگی تغییر کند به سرعت این موضوع به کشورهای دیگر نیز تعمیم پیدا کرده و این کشورها دچار تحول می‌شوند از این رو پیگیری موضوع دیپلماسی قضایی در دستور کار قوه قضاییه و وزارت خارجه همواره بوده و خواهد بود. 
«تتلو» پرونده‌های متعددی دارد
وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده «تتلو» گفت: این فرد چندین پرونده در تهران دارد و مطرح رسیدگی است. نسبت به این فرد پرونده‌ای در ناحیه ۳۳ دادسرای تهران مطرح رسیدگی است و در مرحله تحقیقات مقدماتی است و با تفهیم اتهام، بازداشت موقت و در زندان است.
وی افزود: نسبت به پرونده‌های دیگر این فرد باید بگویم‌ که یکی دیگر از پرونده‌ها به اتهامات مقید در پرونده تحقیقات و تفهیم اتهام شد و کیفرخواست صادر شده و بعد از برگشت به ایران، بازپرس پرونده در موقعیت ایشان حاضر و تفهیم اتهام شده و نسبت به اتهامات با کیفرخواست صادره برای رسیدگی به شعبه دادگاه کیفری یک تهران ارسال شده و در این پرونده قرار بازداشت موقت است.
وی افزود: در مورد دو پرونده دیگر او رای غیابی صادر شده و به ایشان ابلاغ شد و اعتراض هم هنوز نکرده و هر زمان که رای قطعی شد، اطلاع رسانی می‌کنیم‌.
ستایشی در مورد اتهامات تتلو گفت: این موضوع را اطلاع رسانی می‌کنیم.
وی درباره اینکه آیا افراد دیگری در پرونده او بازداشت شدند؟ گفت: فعلا خود ایشان است و اگر موارد دیگر باشد اطلاع رسانی می‌کنیم.
پرونده حمید نوری در هیچ دادگاه بین المللی مطرح نشده است 
ستایشی درباره  پرونده «حمید نوری» نیز گفت: استفاده ابزاری از حقوق برای ذبح حقوق و مخدوش سازی قضاوت ظلم است که در قلب تروریست حقوقی و قضایی در سیستم قضائی سوئد این موضوع مطرح شده و دولت این کشور تحت تأثیر گروهک تروریستی منافقین منفور و بی خانمان و تحت حمایت رژیم صهیونیستی آن را دنبال می کند. حکم  حمید نوری در یک سیستم قضائی و آزاد خروجی جز برائت ایشان نداشته و ندارد.
ستایشی افزود: سوئد باید انتظار مشکلاتی که منافقین در آلبانی و عراق ایجاد کردند را برای تکرار در سوئد بکشد. اگر مسئولان سوئد دغدغه مردم خود را دارند باید به این موضوع توجه کنند. پرونده حمید نوری در هیچ دادگاه بین المللی مطرح نشده و صرفا در دادگاه سوئد بررسی شده است و برخلاف دادرسی عادلانه عمل می شود. تمامی شهود حمیدنوری تهدید شدند و امکان حضور در دادگاه را پیدا نکردند. دولت سوئد نباید سازوکار قضائی را جهت تقویت تروریست‌ها بکار بگیرد.
شناسایی ۶۵ تن در پرونده دومین عملیات تروریستی شاهچراغ
ستایشی با اشاره به این‌که در پرونده دومین عملیات تروریستی شاهچراغ(ع) در ۲۲ مرداد امسال تاکنون ۶۵ نفر شناسایی و بازداشت شدند، گفت: عنصر اصلی به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان مردم، به اعدام محکوم شده و پرونده با فرجام‌خواهی به دیوان عالی کشور ارسال شده است. محکومیت دو نفر دیگر هر کدام به ۵ سال حبس و اخراج و طرد از کشور است و سایر متهمان با اتخاذ تصمیم تعیین تکلیف شدند و برای عمده  این افراد قرار منع تعقیب صادر شده است.‌
تسهیلات خدمات الکترونیک قضایی برای ایرانیان خارج از کشور
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص تسهیلات خدمات الکترونیک قضایی ایرانیان خارج از کشور گفت: با توجه به تمهیدات و برنامه‌ریزی به عمل آمده امکان دسترسی به خدمات قضایی برای ایرانیان خارج از کشور از طریق یا همکاری دو پیام‌رسان گپ و آی‌گپ فراهم و به زودی برای سایر پیام‌رسان‌ها افتتاح می‌شود. این کار نوآورانه است و همکاران ما در حوزه امور بین‌الملل قوه قضاییه و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با استفاده از دو پیام‌رسان گپ و آی گپ این کار را انجام‌می دهند.  افراد می‌توانند ابلاغ الکترونیک، اطلاع‌رسانی پرونده، قرارداد الکترونیک وکالت و سایر خدمات را با این امکان و پتانسیلی که محقق شده دریافت کنند.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: اکنون ایرانیان خارج از کشور و خارجیان داخل کشور می‌توانند با داشتن حساب کاربری در یکی از پیام‌رسان‌های داخلی (گپ و آی گپ) شناسه قضایی ثنا را به صورت غیر حضوری و برخط دریافت کنند که از این طریق امکان دسترسی به پنجره واحد خدمات الکترونیک برای این افراد همچون ابلاغ الکترونیک، اطلاع رسانی پرونده، قرارداد الکترونیک وکالت و سایر خدمات فراهم خواهد شد که این اولین و آخرین حمایت قوه قضاییه از پیام رسان‌های داخلی نبوده است و این مسیر از سال گذشته آغاز و سبد خدمات الکترونیک قضایی در سکوهای ایرانی هر روز بیشتر از گذشته تکمیل خواهد شد.
تداوم شناسایی باندهای خرابکارانه
ستایشی در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین اقدامات قضایی درباره پرونده دستگیری ۲۰۰ تن از اعضای داعش ‌و جاسوسان رژیم صهیونیستی که قصد اقدامات خرابکارانه در نقاط مختلف کشور در ایام اربعین حسینی را داشتند، گفت: تعدادی که اعلام شد از سوی وزیر اطلاعات بود. روند کشف و شناسایی باندهای خرابکارانه ادامه دارد و این کار رصد می‌شود. در این رابطه پرونده‌های مختلفی در حال رسیدگی است. اخیرا هم اعلام کردیم که حکم اعدام ۴ نفر از سرکردگان آنها در آذربایجان غربی اجرا شد.
  • نویسنده :
  • منبع :