19 دی: این نخستین بار نیست که تهران از سلاح‌ها و ظرفیتهایش در زمینه موشک‌های بالستیک یا پهپاد‌ها رونمایی می‌کند، اما اهمیت و حساسیت رونمایی از دو موشک شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس، در پیام‌های متعددی نهفته است که به این شکل ایران قصد رساندن آن‌ها را داشت.

شارل أبی نادر در المیادین نوشت: رزمایش نظامی اخیر تهران را از یک سو می‌توان نظامی، دفاعی و استراتژیک دانست و از سوی دیگر، بازدارنده. این نخستین بار نیست که تهران از سلاح‌ها و ظرفیتهایش در زمینه موشک‌های بالستیک یا پهپاد‌ها رونمایی می‌کند، اما اهمیت و حساسیت رونمایی از دو موشک شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس، در پیام‌های متعددی نهفته است که به این شکل ایران قصد رساندن آن‌ها را داشت.

در ادامه این مطلب آمده است: پیام اولی که می‌توان از صحبت‌های روحانی دریافت و تحت عنوان پیام دفاعی و بازدارنده آورد، مربوط به آن است که ایران هرگز دولت‌های منطقه را تهدید نمی‌کند و از قدرت دفاعی اش برای تجاوز به هیچ دولتی استفاده نخواهد کرد. روحانی طی صحبت‌های خود در جریان مراسم رونمایی از موشکها، تاکید کرد که استراتژی تهران در این راستا، دفاع از خاک خود است و از یک استراتژی هجومی علیه هیچ دولتی استفاده نمی‌کند. ضمن آنکه تصریح کرد تولید و پژوهش و تلاش‌های ایران در زمینه دفاعی، در چارچوب استراتژی بازدارندگی دفاعی جای می‌گیرد. رئیس جمهور ایران در ادامه صحبتهایش افزود: قدرت دفاعی ایران، به نفع دولت‌های همسایه است، نه علیه آنها، همانطور که ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۹۷۹، آغاز کننده هیچ جنگی نبوده است.

پیام دوم، به توانایی‌های دو موشک و نحوه عملکرد هر یک از آن‌ها مربوط می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنانکه گذشت، با توجه به ظرفیت‌های این دو موشک، می‌توان دو بعد دفاعی و بازدارنده را برای آن‌ها تعریف کرد، به این شکل:

موشک ابو مهدی المهندس، موشک کروز دریایی با برد حدود هزار کیلومتر است و می‌تواند از سامانه‌های دفاعی دشمنان عبور کرده و از اعماق زمین شلیک شود. به زودی نیرو‌های دریایی ایران به این موشک مجهز می‌شوند، بدین معنا، موشک ابو مهدی، مختص حمایت از ناوگان دریایی تنگه هرمز و سواحل غربی ایران در خلیج فارس و خلیج عمان است، البته در صورتی که از زیر آب‌های منطقه‌ای ایران شلیک شود. هر چند که می‌توان محدوده استفاده از موشک ابومهدی المهندس را تا دیگر اقیانوسها، از جمله اقیانوس اطلس در نزدیکی ونزوئلا امتداد داد.

موشک قاسم سلیمانی، یک موشک بالستیک با برد ۱۴۰۰ کیلومتر و نمونه پیشرفته ذوالفقار با برد ۷۰۰ کیلومتر است، که پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق توسط آن هدف گرفته شد. عملا برد ۱۴۰۰ کیلومتر برای موشک قاسم سلیمانی، به معنای پوشش دادن تمام پایگاه‌های آمریکایی در منطقه خلیج فارس، تا ساحل شرقی مدیترانه است. علاوه بر اینکه این برد می‌تواند تمام اراضی فلسطین اشغالی را نیز پوشش دهد.

پیام سوم، به زمان بندی رونمایی از دو موشک باز می‌گردد، چرا که این مساله همزمان شد با تحرکات واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و درگیری‌هایی که بین واشنگتن و دیگر دولت‌های بزرگ در شورای امنیت در این باره پیش آمد و این دولت‌ها با باقی ماندن تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت نمودند.

در واقع زمانی که واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، دلیل این کار، عمل نکردن ایران به بند‌های توافق نبود، بلکه دلیل این اقدام ترامپ آن بود که به اعتقاد او، تهران با توسعه توان موشکی بالستیک خود، برخلاف روح توافق عمل کرده است، چرا که این موشک‌ها از قدرت نظامی و بازدارندگی برخوردارند که می‌تواند به موازات قدرت حاصل از مالکیت سلاح اتمی باشد. بنابراین، واشنگتن پایه‌های پیشنهادش برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را بنا نهاد، به این اعتبار که معتقد بود بازگشت واردات سلاح‌های پیشرفته به ایران، باعث قدرتمند‌تر شدن ظرفیت بازدارندگی استراتژیک این کشور می‌شود.

بنابراین، دیگر پیام رونمایی از موشک‌های ایران، در واقع پیام مشترکی بود از سوی این کشور و دیگر دولت‌های بزرگی که مخالف تلاش‌های ترامپ برای باقی ماندن تحریم تسلیحاتی ایران هستند. مفاد این پیام مشترک آن است که تحریم و محاصره ایران، هیچ نتیجه‌ای ندارد و برعکس، تهران با وجود تحریم‌ها و محاصره‌ها بود که توانست ظرفیت‌های موشکی و غیر موشکی خود را قدرتمند‌تر کند و حتی تحریم‌ها انگیزه بیشتری به ایران داد تا برای تامین امنیت خود، با جدیت بیشتری به سمت توسعه ظرفیت‌های نظامی اش حرکت کند.

در پایان، می‌توان گفت: پیام احساسی مهمی که رونمایی از این دو موشک داشت، پیام وفاداری بود که با گذاشتن نام شهید قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس بر موشکها، باعث جاودانه‌تر شدن یاد این دو شهید بزرگ شد، که سهم به سزایی در مبارزه با دشمنان محور مقاومت، یعنی اسرائیل و حامیان آن، آمریکایی‌ها داشتند.

در یک پیام دیگر که از عمق بیشتری برخوردار است، می‌توانیم نتیجه بگیریم که ایران طی یک تصمیم ملی، سیاسی و دینی، قصد کنار گذاشتن موشک‌های بالستیک به عنوان یک سلاح دفاعی ملی را ندارد.

  • نویسنده :
  • منبع : انتخاب