19 دی: خبرها حاکیست فاطمه دهقان مجروح حادثه تروریستی کرمان که قرار است به علت مرگ مغزی اعضای بدنش اهدا شود، برادر زاده معاون حقوقی رییس جمهور است.
براساس اعلام برخی منابع پزشکی قرار است به غیر از کبد و کلیه ها، قلب این مجروح حادثه تروریستی اهل خراسان رضوی نیز امروز یکشنبه اهدا و عمل پیوند انجام شود.
دهقان که مادرش نیز جزو شهدای این حادثه است و پیکر او روز شنبه در مشهد تشییع شد به همراه خانواده برای زیارت مزار سردار دلها به کرمان سفر کرده بود.
دختر ۲ساله وی نیز مجروح بود که روز شنبه از آی سی یو به بخش منتقل شد.
پیش از این، دکتر پیمان کارنما رییس اداره تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درخصوص این پیوند با بیان اینکه مقدمات پیوند درحال انجام است گفت: پیوند ۲ مرحله برداشت و انجام پیوند دارد که مقدمات برداشت انجام شده و اهداکننده نیز در دسترس است.
وی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا توضیح داد: باتوجه به شرایط نیازمندان به اعضا در کرمان و نیز شرایط خونی و دیگر الزامات اهدا در فرد اهداکننده، اگر امکان پیوند به بیماران حاضر در کرمان باشد، برای آنان این مهم انجام می شود در غیر این‌صورت کبد و کلیه‌ها به شیراز ارسال خواهد شد.
مسئول واحد برداشت عضو معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه پیوند قلب شرایط ویژه تری دارد گفت: استانداردهای خاصی برای پیوند قلب از نظر دریافت کردن داروهایی خاص یا دیگر شرایط وجود دارد که کار بررسی شرایط قلب اهداکننده با استانداردها نیز شروع شده و در صورت مهیا بودن شرایط پیوند، جراح متخصص از تهران به کرمان عزیمت می کند و پس از برداشت این عضو، به پایتخت ارسال خواهد شد.
شرایط خانواده اهداکننده
محمود ممتحن برادر همسر فاطمه دهقان نیز درباره این موضوع توضیح داد: با تشخیص مرگ مغزی، خانواده و همسر ایشان که از قبل از طرف همسرش وکالت برای اهدای عضو دارد، می خواهند اعضای حیاتی بدن را اهدا کنند که در صورت مهیا بودن شرایط پزشکی و اعلام نظر کادر تخصصی، رضایت کامل برای انجام این مهم از نظر خانواده وجود دارد.
وی گفت: خانم دهقانی و همسرشان که برادر من هستند، از قبل به یکدیگر وکالت داده بودند که در صورتی که اتفاقی برای هرکدام رخ داد، برای اهدای عضو وکالت داشته باشند؛ پدر خانم دهقان هم رضایت دادند و امروز در مشهد شهادت دخترشان را نیز اعلام کردند.
ممتحن در پاسخ به اینکه شغل خانم دهقان چه بوده، گفت: خانم دهقان خانه دار بودند اما قرار بود از امروز به عنوان خادم در آستان امام رضا(ع) فعالیتش را شروع کند که این اتفاق رخ داد و فرد دیگری به نیابت وی مشغول به کار شده است.
وی بیان کرد: این خانواده از بعد از شهادت سردار دل ها در سال های قبل هرسال به کرمان و زیارت حاج قاسم می آمدند که امسال توفیق شهادت نصیب ۲ عضو خانواده شده است؛ دختر ۲ ساله خانم دهقان نیز مجروح است که امروز از آی سی یو بیمارستان باهنر به بخش منتقل شد.
به گفته ممتحن، مادر شوهر و خواهر شوهر خانم دهقان هم در بیمارستان دیگر شهر کرمان بستری هستند و ۲ فرزند دیگرشان آسیب ندیده اند.
  • نویسنده :
  • منبع :