19 دی: نزدیک به یک هفته از وقوع زمین‌لرزه ۷.۶ ریشتری شبه جزیره نوتو در ژاپن گذشته است؛ تعداد قربانیان به ۱۲۸ نفر رسیده و دست‌کم ۲ هزار و ۲۹۴ نفر تا به امروز (یکشنبه) همچنان در استان ایشیکاوا آواره هستند.
به گزارش خبرگزاری کیودونیوز، این فاجعه تا به امروز (یکشنبه) دست کم ۱۲۸ کشته برجای گذاشته است. در عین حال، دست کم ۱۹۵ نفر همچنان مفقود هستند و انتظار می‌رود که بارش برف سنگین یا باران شدیدتری طی شب در این منطقه ادامه یابد.
بر اساس این گزارش، دوشنبه هفته گذشته،‌ زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۷.۶ ریشتر منطقه وسیعی از سواحل دریای ژاپن را به لرزه درآورد و هشدار وقوع سونامی برای استان ایشیکاوا در مرکز این کشور صادر شد. این زمین‌لرزه ساختمان‌های مرکز توکیو را نیز لرزاند. بیشترین شدت این زمین‌لرزه در شبه‌جزیره نوتو در ایشیکاوا ثبت شد.
زمینن لرزه ۷.۶ ریشتری شهر واجیما در استان ایشیکاوا خسارات سازه‌ای و آتش سوزی‌های گسترده‌ای در پی داشت. روز دوشنبه در واجیما، یک ساختمان هفت طبقه فروریخت و ناحیه مرکزی این شهر که با بازار صبحگاهی خود شناخته می‌شود، دچار آتش سوزی شدیدی شد. به گفته مقامات استان ایشیکاوا، بیش از ۲۰۰ ساختمان در ناحیه مرکزی واجیما دچار آتش سوزی شدند.
استانداری ایشیکاوا در حال برنامه‌ریزی برای ساخت خانه‌های موقت برای ساکنان آسیب‌دیده است، اما ساخت‌وساز تا روز جمعه آغاز نخواهد شد.
همچنین، بر اساس برآورد کارن کلارک و شرکا (KCC) یک شرکت مدل‌سازی بلایا، مستقر در آمریکا، خسارات بیمه‌شده ناشی از زلزله ویرانگر ژاپن می تواند به ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برسد.
درحالیکه شایعاتی در مورد آسیب به نیروگاه‌های هسته‌ای از جمله نیروگاه شیگا واقع در منطقه زلزله زده منتشر شد، یوشیماسا هایاشی دبیر ارشد کابینه ژاپن تاکید کرد که پس از زلزله هیچ مساله غیرعادی در مورد هیچ کدام از نیروگاه‌های هسته‌ای گزارش نشده است.
  • نویسنده :
  • منبع :