19 دی: یک مطالعه کارشناسی نشان داده است زمین‌لرزه‌ای که روز دوشنبه گذشته شبه‌جزیره «نوتو» در ژاپن را لرزاند، باعث پیشروی خط ساحلی در این منطقه تا ۱۷۵ متر به سمت دریا شده است.
 یک تیم کارشناسی به سرپرستی «گوتو هیده‌آکی»، دانشیار دانشگاه هیروشیما روی وضعیت جابه‌جایی زمین بر اثر این زلزله و تاثیر امواج سونامی در استان ایشیکاوا واقع در مرکز ژاپن که این زلزله در آن رخ داد، مطالعه کرده است.
این مطالعه عمدتا با استفاده از تصاویر هوایی انجام شد که بعد از وقوع این زلزله به بزرگی ۷.۶ ریشتر، گرفته شدند. در این مطالعه، منطقه‌ای به طول حدود ۵۰ کیلومتر در امتداد خط ساحلی بخش شمال شرقی شبه‌جزیره نوتو مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج بررسی‌های نشان می‌دهند این زلزله باعث بالا آمدن زمین تقریبا در تمام طول این منطقه و منجر به گسترش یافتن زمین شده است. این زلزله، خط ساحلی در بخش «کاوائورا» در شهرک «سوزو» را تا ۱۷۵ متر به طرف دریا جلو برده است.
کارشناسان می‌گویند در نتیجه این تغییرات، مساحت زمین در کل تا ۲.۴ کیلومتر مربع بیشتر شده و به دلیل بالا آمدن زمین، در برخی بنادر سواحل شمالی شبه‌جزیره نوتو تقریبا دیگر اثری از آب دریا نیست و در این شبه‌جزیره مناطق ساحلی جدیدی پس از زلزله نمایان شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :