19 دی: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وجود هرگونه «زیرساخت سیاسی» در تاخیر عمره‌گزاران ایرانی را نفی می‌کنیم؛ رییس سازمان حج و زیارت اکنون در عربستان حضور دارد و خوشبین هستیم این مانع فنی برطرف شود.
«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز در نشست خبری با اشاره به حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان، اظهار کرد: شاهد اقدام بزدلانه و تروریستی در کرمان و زادگاه شهید سلیمانی قهرمان ملی و بین‌المللی مبارزه با تروریسم بودیم که در این اقدام شوم تروریستی، ده‌ها نفر از زنان و مردان و کودکان کشورمان و همچنین تعدادی از شهروندان عزیز از افغانستان به شهادت رسیدند.
وی افزود: این اقدام بزدلانه تروریستی را با قوی‌ترین عبارات محکوم می‌کنیم؛ به خانواده‌های داغ‌دیده شهدای این حادثه، تسلیت عرض می‌کنم. به خانواده‌های شهدای افغانستانی این حادثه تلخ نیز تسلیت عرض می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: این حادثه تروریستی، واکنش‌های زیادی را در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی به همراه داشته است؛ از همه ملت‌ها و دولت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که ابراز همدردی کردند، تشکر می‌کنم.
کنعانی اضافه کرد: این اقدام نشان داد که تروریسم، یک خطر فراگیر برای همه دولت‌ها و ملت‌ها و همچنین برای امنیت و صلح و ثبات بین‌المللی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: تروریسم، یک تهدید فراگیر بین‌المللی است؛ به عنوان دستگاه وزارت خارجه، از همه فرصت‌های ممکن برای گفت‌وگوهای دو جانبه و چند جانبه استفاده کرده‌ایم و خطر تروریست را مورد گوشزد قرار داده‌ایم. وی اضافه کرد: تروریسم خوب و تروریسم بد نداریم؛ تروریسم تهدیدی فراگیر برای همه بشریت است.
کنعانی با اشاره به گفت‌وگو با وزیر امور خارجه فرانسه، افزود: در ارتباط با مساله فلسطین، موضع روشنی داریم و معتقدیم در حوزه عمل، اقدام وجود ندارد. در گفت‌وگو با وزیر خارجه فرانسه دولت این کشور، موضع خود را در محکومیت اقدام تروریستی در کرمان اعلام کرد و فرصت شد تا در مورد موضوعات مورد اهتمام منطقه‌ای و وضعیت بغرنج در فلسطین هم بحث شود و گفت‌وگو درباره نحوه پایان‌دادن به این تراژدی، مورد بحث قرار گرفت. وی افزود: دولت‌های غربی باید از حمایت سیاسی، لجستیکی، اقتصادی و نظامی نسبت به رژیم صهیونیستی دست بردارند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به تاخیر در پروازهای عمره، افزود: مقامات ذی‌ربط ایران و مسوولان حج و زیارت و وزارت راه و سازمان هواپیمایی در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده‌اند؛ البته این موضوع «زیرساخت سیاسی» ندارد و عربستان خود را متعهد می‌داند؛ وجود هرگونه زیرساخت سیاسی در تاخیر عمره‌گزاران ایرانی را نفی می‌کنیم؛ رییس سازمان حج و زیارت اکنون در عربستان حضور دارد و خوشبین هستیم این مانع فنی و تکنیکی برطرف شود و شاهد آغاز پروازها باشیم.
کنعانی با اشاره به لزوم آتش‌بس پایدار در غزه، افزود: در ارتباط با توقف جنگ، سنگین‌ترین تلاش دیپلماتیک را از زمان آغاز بحران ۹۳ روزه انجام داده‌ایم؛ ایران از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود استفاده کرده و از سازوکارهای دو و چند جانبه بین‌المللی بهره برده است؛ اینکه در آینده شاهد آتش‌بس خواهیم بود، مطالبه جهانی است و اولویت ما نیز هست؛ مطالبه ما روشن است و به تلاش‌های دیپلماتیک خود حتماً ادامه می‌دهیم.
وی گفت: ابتکار دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران روشن است و در شرایطی که برخی طرف‌ها به دنبال تحمیل دیدگاه‌های خود به ملت فلسطین بودند، ما معتقد به حق مردم فلسطین بودیم؛ هرگونه راهکار سیاسی برای فلسطین باید در چارچوب راهکار فلسطینی-فلسطینی باشد.
وی ادامه داد: آنچه مانع نقش آفرینی شورای امنیت در تصویب قطعنامه‌ای برای فوریت حملات رژیم صهیونیستی بوده متاسفانه نقش حمایتی آمریکا از این رژیم و استفاده از حق وتو به نفع این رژیم بود. اینکه شورای امنیت نقش خود را انجام دهد مطالبه جهانی است. مطالبه روشن است اینکه اعمال فشار کافی باید بر رژیم صهیونیستی شکل بگیرد که حملات خود را علیه غزه متوقف کند. به تلاش‌های دیپلماتیک خود حتماً ادامه می‌دهیم.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اتحاد بین حماس و دیگر گروهای فلسطینی، گفت: همه جریان‌های فلسطینی می‌توانند در موضوع وضعیت فلسطین و در روند سیاسی و مقاومت ایفای نقش کنند. معتقد به ضرورت نقش تعیین کننده و بلامنازع ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خودشان هستند. از هرگونه ابتکار و گفت‌وگوهای فلسطینی برای تقویت وحدت و انسجام در صحنه فلسطین و نقش مکمل و منسجم و متحد گروه‌های فلسطینی در رقم زدن سرنوشت سیاسی فلسطین استقبال و از آن حمایت می‌کنیم.
کنعانی در مورد، سفر بلینکن به منطقه، افزود: موضع روشنی با مسئله فلسطین داریم. اگر دولت امریکا و کشورهای غربی و متحدان شناخته شده اسراییل به شکل حقیقی و صادقانه به دنبال حل مسئله و توقف جنایات رژیم صهیونیستی هستند باید اراده و خواست خود را به صورت عملی هم به ظهور برسانند. تاکنون شاهد اقدامات موثر و اثر گذار ی را در عمل از سوی امریکا و متحدان اسراییل نبودیم‌.
وی گفت: اگر به دنبال ثبات در منطقه هستند موضوع روشن است. ریشه بحران جنایات ۳ ماهه در غزه ناشی از ۷۵ سال اشغالگری است. بنابراین امریکا و متحدان رژیم اسراییل اگر به دنبال ایجاد ثبات هستند باید به ریشه بحران توجه کنند و از حمایت این رژیم دست بردارند.
کنعانی در خصوص روند پیگیری حادثه هواپیمای اوکراینی، گفت: ضمن اینکه نسبت به این حادثه دلخراشی که رخ داد همچنان بار دیگر با خانواده‌های قربانیان ابراز هم دردی می‌کنیم؛ در چارچوب مقررات ملی و قانونی حداکثر تلاش را انجام دادیم که بتوانیم بخشی از آلام خانواده‌های قربانیان را جبران کنیم. ایران از ابتدا مسوولانه عمل کرد و به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد اما در عین حال استفاده ابزاری را نمی‌پذیریم و سیاسی کردن این موضوع را رد می‌کنیم.
کنعانی درباره اظهارات بلینکن درباره گسترش جنگ در منطقه گفت: اگر از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه ملت فلسطین پیشگیری نشود ابعاد و دامنه‌های جنگ گسترش می‌یابد و کشف جدیدی را این مقام آمریکایی صورت نداده است.
مسائل منطقه متعلق به ملت‌ها و کشورهای منطقه است
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشنهاد آمریکا به ایران برای حل و فصل موضوعات منطقه‌ای و اظهارات سفیر ایران در دمشق، گفت: در جریان این اظهارات نیستم. مسائل منطقه متعلق به ملت‌ها و کشورهای منطقه است. نقش مخرب و مداخله جویانه و بی ثبات کننده دولت آمریکاست. بزرگ‌ترین کمکی که دولت آمریکا می‌تواند انجام دهد خودداری از مداخلات غیرسازنده در امور منطقه است.
کنعانی در مورد پاسخ ایران به تهدیدهای ترویستی و ضرورت همکاری بیشتر مجامع بین المللی گفت: در طول سالیان گذشته ایران در معرض تهدیدات گروه‌های مختلف تروریستی بوده است. نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران نشان دادند که از توان بالایی برای تامین امنیت ملت در میان موج بی ثباتی‌ها در منطقه برخوردار هستند. بخش دیگری از موضوعات امنیتی جنبه فراگیر دارد و باید در چارچوب و سازوکارهای دو یا چندجانبه انجام شود. گفت وگوی ایران با مقامات منطقه سازنده است و ایران از اینگونه ظرفیت‌های دو یا چندجانبه برای تقویت ثبات در منطقه و مقابله با گروه‌های تروریستی استفاده می‌کند.
تروریست تهدیدی برای همه دولت‌ها و ملت‌ها است
وی گفت: تروریست تهدیدی برای همه دولت‌ها و ملتهاست. بنابراین انهایی که از تروریست به عنوان ابزار برای منافع سیاسی خود استفا ه می‌کنند باید پسامدهای انرا بپذیرند و پاسخگو باشند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات وزیر راه ترکیه درباره کریدور زنگزور گفت: من از دقت اظهارات رسانه‌ای اطلاع دقیقی ندارم، اما ما مواضع روشن و دقیقی در خصوص وضعیت منطقه به ویژه قفقاز و صلح و ثبات در منطقه و موضوع کریدورها و راهگذرهای ترانزیتی داریم و بیان کردیم.
وی گفت: ما هموراه بر گسترش همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد صلح و ثبات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری و حمل و نقل و ترانزیت تاکید داریم. و تاکید کردیم توسعه همکاری‌های تجاری و ترانزیتی نمی‌تواند بهانه‌ای برای تغییرات ژئوپولیتیکی در منطقه و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای مختلف باشد و این مبادی اصولی را نقض کند.
رژیم صهیونیستی به دنبال توسعه جنگ و تبدیل آن به جنگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است
سخنگوی ورارت خارجه در مورد تحلیل تحلیلگران مبنی بر تلاش نتانیاهو برای انداختن آمریکا در تله و درگیر کردن آمریکا با ایران، گفت: رژیم صهیونیستی به دنبال توسعه جنگ در منطقه و تبدیل آن به جنگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است. این رژیم ماهیت استقرار خود را در جنگ و ناامنی در منطقه دیده و بر آن رویکرد استمرار و مداومت دارد.
کنعانی درباره توافق جامع مشترک بلندمدت میان ایران و روسیه، گفت: درخصوص این سند مدت هاست درباره مفاد آن توسط تیم‌های کارشناسی اقدامات لازم انجام داده و تدوین سند، گام‌های نهایی خود را طی می‌کند. موضوع به سرانجام برسد اطلاع رسانی خواهد شد.
اوضاع در منطقه و دریای سرخ معلول شرایط در فلسطین است
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر بورل به عربستان و مذاکره برای دریای سرخ، افزود: من مطلع از اهداف سفر و مذاکرات نیستم اما مساله دریای سرخ معلول هست و علت نیست. علت در اشغالگری است. این جنگ ظالمانه پیامدهایی داشته و در صورت استمرار پیامدها ادامه خواهد داشت. اوضاع در منطقه و دریای سرخ معلول شرایط در فلسطین است و شرایط به قبل از طوفان الاقصی برمی گردد. باید جلوی اسراییل را بگیرند و به ریشه توجه کنند.
کنعانی در مورد همکاری سایبری ایران و روسیه افزود: سند امضا شده در چهارچوب همکاری‌های متنوع با فدراسیون روسیه در جهت منافع دو کشور و دو ملت است و علیه هیچ کشوری هم نیست. در چهارچوب اسناد مورد مذاکره توافق و امضا شده است. این یک چیز عجیبی نیست و علیه طرف مشخصی هم نیست و در چارچوب اسناد همکاری مشترکی است که بین دو کشور مذاکره، توافق و امضا شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :