19 دی: رییس صدا و سیما گفت: اگر روایت اول در دست صداوسیما نباشد، صحنه را دو دستی به رسانه‌های معاند تقدیم کرده‌ایم.

دو شب گذشته برمک بیات با حضور در یکی از برنامه های صدا و سیما با بیان اینکه در اطلاع رسانی وقایع و رویدادها موانع زیادی در صدا وسیما وجود دارد، در خصوص موانع اطلاع رسانی صدا و سیما برای انفجار کرمان توضیحاتی داد. او گفت: اولین بار هست که این مطلب را می‌گویم و حتما هزینه‌هایی هم در پی خواهد داشت اما در مساله حادثه تروریستی کرمان به طور مشخص معاون امنیتی وزارت کشور تماس گرفت و انتقاد کرد که چرا صداوسیما در خصوص انفجار کرمان اطلاع رسانی می‌کند. آن‌ها معتقد بودند صداوسیما در خصوص پوشش خبری این واقعه تلخ باید سکوت کند تا وزارت کشور بررسی کند و بعد جمع بندی به مردم اطلاع رسانی شود در حالی‌که شبکه خبر در اطلاع رسانی و بحران‌ها وظیفه دارد ابعاد وقایع را به دور از بزرگنمایی و کوچک نمایی و بر اساس آنچه اتفاق افتاده برای مردم توضیح دهد و اطلاع رسانی کند تا زمانی که وضعیت عادی شود.

سردبیر ارشد معاونت سیاسی صداوسیما با بیان اینکه تمام اطلاعاتی که از واقعه تروریستی کرمان روی شبکه خبر قرار می‌گرفت بر اساس منابع محلی، خبرنگاران حاضر در محل و مسوولین اورژانس و هلال احمر اطلاع رسانی بود، گفت: شبکه خبر به عنوان متولی خبر صداو سیما پیگیر بوده تا از دبیر شورای امنیت در خصوص حادثه تروریستی کرمان اطلاعات کسب کند و حتی منتظر بودند دبیر شورای امنیت پشت تلفن حاضر شوند و درباره ابعاد این واقعه تلخ توضیح دهند اما ایشان به جای توضیح در مورد حادثه انفجار کرمان، به معاون سیاسی و رئیس صداوسیما تماس گرفت و گفت چرا در حال اطلاع‌رسانی هستید؟  

بیات در این برنامه توضیح داده که اخبار و منابع صداو سیما در پوشش خبری حادثه کرمان محلی و محدود بوده و به استناد اطلاعاتی که آنجا جمع می‌شده و مرحله به مرحله به شبکه خبر داده می‌شد، از این رو تعداد شهدا به تدریج افزوده می‌شده چون لحظه لحظه اطلاع رسانی می‌شده است. او بیان کرد: روز بعد هم تعدادی از آمار شهدا کم شده بود که به دلیل جمع آوری اسامی تکراری بود.

بیات در شبکه یک سیما همچنین عنوان کرده بود: بعد از اتفاقی که برای مهسا امینی رخ داد رئیس صداوسیما سه روز از فرمانده وقت فراجا می‌خواست فیلم این ماجرا را در اختیار صداوسیما بگذارند تا به مردم نشان دهیم اما فراجا قبول نمی‌کرد.

در پی انتشار این مطالب، امروز پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در خصوص تماس دبیر شورای امنیت به صداو سیما و انتقاد آنها در خصوص پوشش خبری حادثه تلخ کرمان که مورد سوال خبرنگاران بود، گفت: وظیفه ذاتی صداوسیما در دست گرفتن روایت اول است باید از موانع در راه اطلاع رسانی عبور کرد چون اگر روایت اول در دست صداوسیما نباشد، صحنه را دو دستی به رسانه‌های معاند تقدیم کرده‌ایم.

  • نویسنده :
  • منبع :