۱۹ دی: نشست خبری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم به منظور تشریح سیاست گذاری‌ها و برنامه‌های عزاداری ماه محرم برگزار شد که توزیع ۷۰۰ بسته ارزاق و ۷۰ هزار ماسک میان هیئت‌های مذهبی، ممنوعیت حرکت دسته‌های عزاداری در تاسوعا و عاشورا، ثبت نام ۱۲۰۰ هیئت در سامانه بیرق، رعایت ۹۰ درصدی دستورات بهداشتی در هیئت‌ها و ثبت نام برای ۲۰۰ مجلس خانگی در سه روز از جمله مهمترین بحث‌های مطرح شده بود.

حجت الاسلام رضا عزت زمانی در نشست خبری که قبل از ظهر سه‌شنبه در اداره کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: در محرم امسال با وجود کرونا با استفاده از منویات مقام معظم رهبری توانستیم مراسم‌های عزاداری را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم لذا سلامت جسم و روح مردم مورد توجه قرار دادیم.

۱۲۰۰ هیئت مذهبی در سامانه بیرق ثبت نام کردند

وی به سه اقدام مرکز شناسایی و ساماندهی، اغناسازی و اطلاع رسانی و نظارت از سوی این اداره کل اشاره کرد و گفت: به منظور شناسایی، ساماندهی و ثبت هیئت‌هایی که امسال برنامه دارند، سامانه «بیرق» و مرکز تماسی را فعال کردیم و تا پایان ماه صفر پاسخگوی هیئت‌ها هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه 1700 هیئت در قم وجود دارد، افزود: 1200 هیئت در سامانه بیرق ثبت نام کردند و همه خدمات ما در این سامانه ارائه می‌شود.

وی گفت: همه هیئت‌ها فراخوان شدند و جلساتی با حضور مسئولان هزار و 200 هیئت که در سامانه بیرق ثبت نام کردند، برگزار شد و همه آنان تعهد دادند که مسائل بهداشتی را در مراسم‌ها رعایت کنند و پای این تعهد ایستاده‌اند.

حجت الاسلام عزت زمانی بیان کرد: جلسه بی‌سابقه‌ای با مداحان داشتیم که 800 مداح در این جلسات توجیهی در زمینه آشنایی با مسائل بهداشتی، امنیتی و محتوایی شرکت کردند و شش هزار تماس با مسئولان هیئت‌ها و مداحان و مجموعه‌های اثرگذار داشتیم.

وی ادامه داد: در بخش اغناسازی با ارسال پیامک و تماس و جلسات حضوری و شبکه‌های مجازی از دستگاه‌ها خواستیم تا اغنا و آگاه‌سازی به زیرمجموعه‌های خود را داشته باشند.

۹۰ درصد دستورات بهداشتی در هیئت مذهبی رعایت می‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم به نظارت‌ها که از ابتدای ماه محرم انجام شده نیز اشاره کرد و گفت: به صورت روزانه از هیئت‌ها و مساجد بازدید می‌شود و شرکت کنندگان در مراسم‌های عزاداری به بهترین وجه ممکن با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با تصمیمات ملی و استانی همراهی کردند و طبق آمار بیش از 85 تا 90 درصد دستورالعمل‌های بهداشتی در هیئت‌ها رعایت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد همه مسئولان سیاسی، امنیتی، بهداشتی، آموزش و پرورش، سازمان ورزش و جوانان و اداره کل تبلیغات پای کار هستند تا عزاداری‌ها به بهترین شکل انجام شود.

حجت الاسلام عزت زمانی با بیان اینکه نظارت‌ها در نیمه دوم محرم بیشتر خواهد شد، گفت: طلاب جهادی، بسیج و گروه‌های مردمی در این کار ما را یاری کردند و همه هیئت‌ها یک رابط سلامت معرفی کردند و مراقب سلامت مردم هستند.

وی گفت: امسال مراسم‌ها در مکان‌های روباز برپا شده و مجالس سیدالشهدا با وجود کرونا کم فروغ نشده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: به عنوان مسئول و خادم هیئت‌ها از همه هیئتی‌ها عذرخواهی می‌کنم زیرا برخی مکان مسقفی را آماده کرده بودند اما به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مراسم‌ها را در بوستان‌ها و کوچه‌ها و مکان‌های بدون سقف با سختی برگزار کردند اما بدانند که با سیدالشهدا(ع) معامله کردند.

وی گفت: سیاست ما برپایی حداکثری مراسم‌ها بود به همین خاطر طرح‌های «هر خانه یک حسینیه» و «هر کوچه یک حسینیه» را اجرا کردیم که جلسات زیاد باشد و تجمع در یک جا نباشد.

۸۰ مدرسه در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار گرفت

حجت الاسلام عزت زمانی اظهار داشت: آموزش و پرورش استان قم 80 مدرسه در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار داد تا مراسم‌ها در فضای باز برگزار شود البته کنکور مانع بزرگ سر راه برپایی مراسم‌ها در مدارس بود و امتحانات و ثبت نام دانش آموزان هم از دیگر موانع بود.

وی بیان کرد: مدارس مبالغی را برای هزینه‌های مدرسه از هیئت‌ها دریافت کردند که تصمیم گرفته شد تمام هزینه‌ها به هیئت‌ها برگردانده شود و همچنین به مدارس هم کمکی می‌شود.

حرکت دسته‌های عزاداری روز عاشورا و تاسوعا ممنوع است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: عظیم‌ترین اجتماع مردمی در روزهای عاشورا و تاسوعا در قم است اما امسال برای اینکه شور حسینی و حفظ سلامتی در دستور کار باشد و موجب سوء استفاده بیگانگان نشود، طبق دستورالعمل‌های بهداشتی حرکت دسته‌های عزاداری در روز عاشورا و تاسوعا به دلیل تجمع مردم ممنوع است.

وی ادامه داد: هر هیئت در فضای باز محیط پیرامون خود می‌تواند برنامه داشته باشد اما حرکت دسته‌های عزاداری به طور کلی برای حفظ سلامتی مردم انجام نخواهد شد.

حجت الاسلام عزت زمانی گفت: مراسم زیر سقف مساجد به مدت یک ساعت بعد از نماز مغرب و عشاء مانعی ندارد اما مراسم هیئت‌های مذهبی باید در فضای باز برگزار شود.

وی افزود: 700 مسجد که مراسم سیدالشهدا را برپا می‌کنند شناسایی شدند و هزار و 200 هیئت در سامانه ثبت نام کردند که از هزار مراسم نظارت به عمل آمده است.

توزیع ۷۰۰ بسته ارزاق و ۷۰ هزار ماسک میان هیئت‌های مذهبی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در پاسخ به خبرنگار 19 دی مبنی بر اینکه چه میزان توزیع بسته‌های بهداشتی و ارزاق به هیئت‌ها داشتید؟ گفت: در بحث حمایت از برپایی مراسم‌های عزاداری، ۷۰۰ هیئت مذهبی ارزاق و بسته‌های معیشتی دریافت کردند و ۷۰ هزار ماسک و ۲۰۰ تن برنج با نصف قیمت و یا رایگان در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

ثبت نام برای ۲۰۰ مجلس خانگی در سه روز

وی در پاسخ به خبرنگار ۱۹ دی در مورد طرح‌ها و مراسم‌های مجازی این اداره کل نیز اظهار داشت: ده‌ها هیئت در طرح‌های «نذر ماسک» و فعالیت‌های فرهنگی در این دوران با ما مشارکت دارند.

حجت الاسلام عزت زمانی افزود: طرح «احسان و اطعام حسینی» را با هماهنگی آستان مقدسه حرم حضرت معصومه(س) اجرا کردیم و هیئت‌ها غذای حضرتی دریافت کردند.

وی ادامه داد: طرح «هر خانه یک حسینیه» با همکاری شهرداری و صدا و سیما اجرا شد و صدا و سیما در حوزه تولیدات رسانه‌ای با ما همکاری داشته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه در فضای مجازی گروه‌هایی مانند «سفینه النجاه» تولیداتی داشتند، افزود: مبلغان و طلبه‌های جهادی نیز با حضور در خانه‌ها مراسم‌های خانگی و خانوادگی را تقویت کردند که از سه روز پیش طرح عملیاتی شد تا امروز حدود ۲۰۰ مجلس ثبت شده است.

وی گفت: پویش «تزئین و سیاه پوش کردن خانه‌ها» و «حضور نوجوانان در مراسم‌های مذهبی» نیز با کمک شهرداری راه افتاده است.

  • نویسنده :
  • منبع :