19 دی: سخنگوی سازمان ملل در پی توقیف نفتکش آمریکایی از سوی ایران در دریای عمان اعلام کرد: امیدواریم این مساله هر چه زودتر حل شود.
به گزارش سازمان ملل، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره توقیف نفتکش آمریکایی در دریای عمان از سوی ایران گفت: این گزارش ها در مورد توقیف کشتی در دریای عمان را مشاهده کرده ایم. امیدواریم این مساله هرچه زودتر حل شود. در حال حاضر چالش های کافی در مورد کشتیرانی در منطقه وجود دارد.
ارتش جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه اعلام کرد: یک نفتکش آمریکایی توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حکم قضایی توقیف شد.
به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، نفتکش متخلف سوئز راجان در سال جاری محموله نفت متعلق به جمهوری اسلامی ایران را با هدایت آمریکا سرقت و به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختیار امریکا قرار داده بود.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در پی توقیف نفتکش آمریکایی از سوی ایران در دریای عمان اعلام کرد: دولت ایران باید فوری این کشتی و خدمه آن را آزاد کند.
نمی‌خواهیم شاهد حوادث زنجیره ای در یمن باشیم
دوجاریک در خصوص تنش ها در دریای سرخ و قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت سازمان ملل علیه انصارالله یمن گفت: ما نمی خواهیم شاهد حوادث زنجیره ای در یمن باشیم که دستاوردهای ارزشمند هانس گراندبرگ نماینده سازمان ملل در یمن را تحت تاثیر قرار دهد.
شورای امنیت سازمان ملل شامگاه چهارشنبه به وقت محلی برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ و ۲۰ دی ماه جاری، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد.
این قطعنامه، ۱۱ رای موافق ۱۵ عضو شورای امنیت را بدست آورد و بدون هیچ مخالفتی انجام شد و چهار عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند. روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.
قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از انصارالله یمن خواسته است حملات به محموله‌های تجاری و خطوط کشتیرانی را متوقف کند.
این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری کشتی باری گلکسی لیدر است که اگرچه تحت نظارت شرکت ژاپنی فعالیت می‌کرد اما فعالیت اصلی آن برای شرکتی اسرائیلی است. این کشتی از ۱۹ نوامبر در اختیار انصارالله یمن است.
این قطعنامه خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و منطقه است و از همه طرف‌ها می‌خواهد تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران شامل حمایت از گفت‌ وگو و روند صلح یمن را تقویت کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :