19 دی: تارنمای شبکه تلویزیونی بلومبرگ به بهانه حملات اخیر لندن و واشنگتن به یمن، نوشت که این تهاجم در کنار حملات رژیم صهیونیستی به غزه و محاکمه آن در مراجع قضایی بین المللی به سود ایران تمام شده است.
مقاله نویس بلومبرگ نوشت: دستکم دو دیدگاه در مورد تصمیم آمریکا و انگلیس برای حمله به یمن وجود دارد که اگر چه متناقض می نمایند، اما هر دو صحیح هستند.
در این گزارش آمده است: نخستین دیدگاه آن است که این حملات هم از نظر سیاسی و هم برای حفظ بازدارندگی قابل اعتماد در برابر اقدام‌های بیشتر ایران و هم‌پیمانانش اجتناب ناپذیر بوده و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، نمی توانست کاری انجام ندهد. دیدگاه دوم و دلیل تردید اولیه وی این بود که احتمال موفقیت اندک بوده و خطر تشدید تنش ها زیاد است.
اگر اهداف راهبردی آمریکا، بازگرداندن جریان آزاد تجارت از طریق دریای سرخ، جلوگیری از گسترش منطقه ای جنگ حماس و اسرائیل در غزه و خنثی کردن تلاش‌ های ایران برای توقف عادی ‌سازی روابط اعراب و اسرائیل باشد، حملات جمعه احتمالاً نتیجه معکوس خواهد داشت.
موفقیت در یمن با میزان انهدام تجهیزات نظامی سنجیده نمی‌شود. احتمال نابودی تمام توانمندی تهاجمی موشکی یمنی ها که بیشتر آن متحرک بوده و هدف قرار دادن آن بدون حضور تعداد قابل توجهی از سربازان غربی در خاک این کشور دشوار است، یقیناً صفر است. آنها سال ها از بمباران هوایی جنگنده های پیشرفته آمریکایی نیروی هوایی سعودی و امارات متحده عربی جان سالم به در برده اند. تنها چیزی که اکنون تغییر کرده احتمال تبدیل شدن دریای سرخ به یک منطقه جنگی است.
در گزارش بلومبرگ عنوان شد: حماس، ایران و متحدان آنها به دنبال دامن زدن به بی اعتمادی و نفرت نسبت به اسرائیل و آمریکا در سراسر خاورمیانه هستند، تا جایی که هرگونه ارتباط با این دو آنچنان نامطلوب شود که رهبران عرب از عربستان سعودی گرفته تا مصر مجبور به فاصله گرفتن از آنها شوند. مردم کوچه و بازار کشورهای عربی از گذشته از اسرائیل خشمگین بوده و از اقدام های یمنی ها در دریای سرخ به عنوان دفاع از مردم غزه حمایت می کردند. دیگر آن آشتی اقتصادی و امنیتی میان اعراب و اسرائیل که قبل از ۷ اکتبر (آغاز عملیات طوفان الاقصی) در جریان بود، از نظر سیاسی غیرممکن خواهد بود.
بر اساس یافته های یک نظرسنجی که ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) و از میان ۸ هزار داوطلب در ۱۶ کشور عربی به وسیله "مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاسی" مستقر در دوحه قطر انجام شد، ۳۶ درصد پاسخ دهندگان تعلیق روابط یا عادی سازی با اسرائیل را به عنوان مهمترین اقدام برای تحت فشار قرار دادن تل آویو برای پایان دادن به جنگ غزه اعلام کردند. از هشت گزینه دیگر، گزینه "ارسال کمک به غزه بدون تایید اسرائیل" در رده دوم قرار داشت. در همین حال، ۸۹ درصد از پاسخ دهندگان مخالف به رسمیت شناختن اسرائیل بوده و ۷۷ درصد آنها آمریکا یا اسرائیل را بزرگترین تهدید امنیتی منطقه می دانستند. در مقابل، تنها ۷ درصد ایران را تهدید اصلی علیه ثبات خاورمیانه قلمداد می کردند.
گرچه هیچ مدرکی مبنی بر تحریک ایران به انجام عملیات حماس وجود ندارد، اما تهران تاکنون از واکنش های اسرائیل و آمریکا سود برده و این واقعیت که اسرائیل اکنون به اتهام نسل کشی در دیوان لاهه محاکمه می شود، پیروزی دیگری برای مخالفان تل آویو است.
  • نویسنده :
  • منبع :