19 دی: کارشناسان می‌گویند زمین‌لرزه عظیم روز اول سال نوی میلادی (۲۰۲۴) در مرکز ژاپن باعث بالا آمدن زمین به ارتفاع حدود چهار متر شده است.
متخصصان این یافته را پس از بررسی مناطق اطراف بندر «کایسو» در شهر «واجیما» که در بخش شمالی شبه‌جزیره «نوتو» واقع شده است، اعلام کردند.
آنها از طریق مقایسه سطح آب قبل و بعد از این فاجعه، تایید کردند که زمین حدود چهار متر بالا آمده است.
سطح آب قبل از زلزله با استفاده از موقعیت صدف‌ها و کرم‌های ساحلی روی یک موج‌شکن تعیین شد.
سواحل شمالی واجیما و شهر «سوزو» سطوح پلکانی سه‌گانه‌ای دارند که باور بر آن است طی ۶۰۰۰ سال گذشته بر اثر زمین‌لرزه‌های عظیم به وجود آمده باشند.
بنابر اعلام ان اچ کی، «شیشیکورا ماسانوبو»، سرپرست این گروه تحقیقاتی از «موسسه ملی علوم و فناوری‌های پیشرفته» می‌گوید بالا آمدن چهار متری زمین پدیده‌ای بسیار نادر است.
او اشاره می‌کند که شبه‌جزیره نوتو بر اثر همین پدیده ایجاد شده است اما این امر در این ابعاد تنها هر چند هزار سال یکبار رخ می‌دهد.
ژاپن هر ساله صدها زمین لرزه را تجربه می کند و اکثر آنها هیچ خسارتی ایجاد نمی کنند زیرا این کشور قوانین سختگیرانه‌ای را برای ساخت و ساز ساختمان‌ها برای بیش از چهار دهه اعمال کرده است.
با این حال در سال ۲۰۱۱ میلادی این کشور به دنبال یک زمین لرزه ۹ ریشتری که باعث سونامی شد و حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ کشته و مفقود برجای گذاشت، تحت تاثیر قرار گرفت.

  • نویسنده :
  • منبع :