19 دی: سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش در ۱۱ استان و احتمال آسیب‌ به محصولات کشاورزی و خطر ریزش بهمن و کولاک برف هشدار داد.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از ادامه تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش باران و برف، مه گرفتگی، در مناطق کوهستانی کولاک برف و احتمال بهمن طی روز یکشنبه( ۲۴ دی) در گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، شمال شرق خوزستان، ارتفاعات قزوین، البرز و تهران خبر داد.
بر اثر این مخاطره جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، کاهش دید، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر دور از انتظار نیست.
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی پرهیز از سفرهای غیر ضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر را توصیه می‌کند.
این سازمان همچنین با صدور هشدار سطح زرد از ادامه فعالیت سامانه بارشی بارش باران، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، وزش باد شدید موقت، در نواحی کوهستانی کولاک برف، کاهش نسبی دما و در مناطق گرمسیر رعدوبرق در روز یکشنبه (۲۴ دی) خبر داد.
این شرایط جوی روز یکشنبه در ایلام، لرستان، شمال مرکزی، همدان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات سمنان پیش‌بینی می‌شود. 
بر اثر این مخاطره جوی احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی در نواحی کوهستانی و مناطقی با اقلیم سرد، احتمال وقوع بهمن، احتمال آبگرفتگی معابر، کاهش نسبی دما و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق وجود دارد.
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، عدم قرارگیری در بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی را توصیه می‌کند.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ دیگری ازادامه تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش باران و برف، وزش باد شدید، مه گرفتگی، در مناطق کوهستانی کولاک برف و احتمال بهمن طی روز یکشنبه (۲۴ دی) در گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، شمال شرق خوزستان، قزوین، البرز، تهران، ایلام، لرستان، زنجان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی، سمنان خبر داد که می‌تواند خسارت به محصولات کشاورزی را به همراه داشته باشد.
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، زدودن برف از شاخه‌های جوان جهت جلوگیری از شکستن نهال، استحکام پوشش سازه‌های کشاورزی و دامداری‌ها در برابر باد شدید، خودداری از انجام عملیات هرس به دلیل وقوع برف، ذخیره‌سازی سوخت دوم جهت گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها، واحدهای تولیدی با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان‌های سردسیر، رنگ آمیزی تنه درختان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و بیماری شانکر باکتریایی، نگهداری از تاسیسات وعایق‌بندی لوله‌های آب جهت جلوگیری از ترکیدگی ویخ‌زدگی لوله‌ها در باغات و واحدهای تولیدی، استفاده از نور مصنوعی در گلخانه‌ها در روزهای ابری، انجام کود سرک در مزارع غلات و کلزا در استان‌های ساحلی قبل از شروع بارش را توصیه می‌کند.
سازمان هواشناسی همچنین نسبت به افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر از یکشنبه تا دوشنبه (۲۴ تا ۲۵ دی) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در شمال خلیج فارس و تنگه هرمز هشدار سطح زرد صادر کرد.
در اثر این مخاطره جوی خطر غرق شدن شناگران و غواصان، آسیب به تورها وقفس‌های صیادی، احتمال آسیب شناورهای سبک و تفریحی، اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحل به‌ویژه فعالیت‌های سکوهای نفتی پیش‌بینی می‌شود.
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی منع شنا و غواصی، منع فعالیت‌های شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر و فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی و سکوهای نفتی را توصیه می‌کند.

  • نویسنده :
  • منبع :