19 دی: وزیر امور خارجه انگلیس باری دیگر ادعای حمایت نظامی ایران از نیروهای مقاومت منطقه و حمایت آن از اقدامات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ را مطرح کرد.
«دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌وگویی با مطرح کردن ادعاهایی تلاش کرد ایران را با تحولات دریای سرخ و اقدامات نیروهای مقاومت یمن علیه کشتی‌های رژیم صهیونیستی و متحدان آن در این منطقه مرتبط سازد.
کامرون در گفت‌وگو با شبکه اسکای‌نیوز در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او ایران «دشمن اصلی» است، مدعی شد: تردیدی نیست که بازیگر مخرب منطقه که پشت این نیروهای نیابتی قرار دارد، ایران است. ایران از حماس، از حزب‌الله و از حوثی‌ها (انصارالله) حمایت می‌کند و سلاح در اختیار آن‌ها می‌گذارد.
در پی تشدید تنش‌ها در نوار غزه، نیروهای مسلح یمن اعلام کردند که تا زمان متوقف نشدن تجاوزات علیه غزه، حملاتی را علیه رژیم صهیونیستی انجام خواهند داد و به هیچ کشتی وابسته به آن اجازه تردد در آب‌های دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را نمی‌دهند. حملاتی نیز از سوی نیروهای مسلح یمن علیه برخی کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ انجام شده است که آن را در پاسخ به جنایات جنگی این رژیم در غزه دانسته‌اند.
ادعاها علیه نقش ایران درباره اقدامات نیروهای مسلح یمن در حالی مطرح می‌شود که گروه‌های مقاومت در کشورهای منطقه، کاملا مستقل، و بنا بر صلاحدید و تصمیم خود در ارتباط با امنیت کشورهای‌شان و یا حمایت از ملت مظلوم فلسطین عمل می‌کنند.
صنعا هم اعلام کرده است که تنها کشتی‌هایی را هدف قرار می‌دهد که عازم سرزمین‌های اشغالی هستند و به هشدارها برای تغییر مسیر توجه نمی‌کنند. یمن اطمینان داده آزادی دریانوردی را برای کشتی‌های دیگر در دریای سرخ حفظ خواهد کرد.  
طبق گزارش اسکای‌نیوز، کامرون همچنین مدعی شد: آن‌ها(ایران) همچنین از گروه‌های مسلحی که در عراق فعال هستند و به نظامیان انگلیسی و آمریکایی حمله می‌کنند نیز حمایت می‌کننند. بنابراین، ما می‌دانیم که آن‌ها چه می‌کنند و می‌دانیم که کارشان اشتباه است و آن‌ها را در این باره به چالش می‌کشیم و در این باره بسیار صریح هستیم.
امیرعبداللهیان پیش از این و در واکنش به ادعای مرتبط بودن ایران با اقدامات نیروهای مقاومت منطقه گفته بود: در مقاطعی آمریکایی‌ها از ما خواستند به گروه‌های مقاومت و کشور یمن بگوییم اقدامی علیه منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه انجام ندهند و  ما به صراحت به آمریکایی‌ها گفتیم که این گروه‌ها و یمن بر اساس تشخیص و منافع خود عمل می‌کنند و ما هرگز به آن‌ها دستور نداده‌ایم و به آن‌ها دستور نخواهیم داد که اقدامات خود را متوقف کنند.
او همچنین بیان کرد: پیام‌های آمریکایی‌ها و غربی‌ها به ما با تمرکز بر این است که دامنه و گسترش جنگ را ایران کنترل کند. حزب‌الله لبنان خودش تصمیم گرفت تا با درگیری در جنوب لبنان با رژیم صهیونیستی روبرو شود. نیروهای یمنی در دفاع از مردم فلسطین اقداماتی را انجام دادند و گروه‌های مقاومت عراقی و سوری هم پایگاه‌های آمریکایی‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند. آمریکا مرتب درخواست می‌کند کمک کنید برای توقف این روند، اما نمی‌شود شما یک طرف جنگ باشید و بخواهید دیگران در این ارتباط کاری نکنند. این شدنی نیست.
وزیر امور خارجه انگلیس همچنین گفت که اگر اقدامی علیه نیروهای مسلح یمن(انصارالله) انجام نشود، «حملات بیشتری را شاهد خواهیم بود.»
انگلیس و آمریکا، در چند روز گذشته، حملاتی هوایی را که گفته‌اند در پاسخ به اقدامات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ بوده است، علیه یمن انجام دادند.
  • نویسنده :
  • منبع :