19 دی: یک مسئول در وزارت خارجه آفریقای جنوبی گفت: شکایت از رژیم صهیونیستی زیربنای قانونی دارد و اطمینان داریم رای دادگاه بین المللی به سود فلسطین صادر خواهد شد.
این مقام مسئول وزارت خارجه آفریقای جنوبی در گفت وگو با شبکه الجزیره افزود: امیدواریم دیوان بین المللی حکم برقراری آتش بس در نوار غزه را تا ۱۰ روز آینده صادر کند.
وی اضافه کرد: برای توقف روندی که آغاز کرده ایم هیچ فشاری برما وارد نشده و بسیاری از کشورها از شکایت ما از رژیم صهیونیستی حمایت کرده اند.
این مقام مسئول آفریقای جنوبی همچنین گفت: هیچ کمک قانونی از سوی هیچ کشوری دریافت نکرده ایم و فقط شماری از فلسطینی ها در این پرونده با ما همکاری می کنند.
به گزارش ایرنا، نخستین جلسه دادگاه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره بررسی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در پرونده نسل کشی این رژیم در نوار غزه روز پنجشنبه برگزار شد و نماینده آفریقای جنوبی و تیم حقوقی این کشور به طور جداگانه تاکید کردند که اسرائیل کشتار جمعی را تشدید کرده است و نسل کشی و قتل فلسطینیان در غزه باید متوقف شود.
"رونالد لامولا" وزیر دادگستری و نماینده آفریقای جنوبی در جریان نخستین جلسه این دادگاه، اعلام کرد: اسرائیل جنایات و اقدامات کشتار جمعی در فلسطین را از سال ۱۹۴۸ تشدید کرده است. ملت فلسطین از سال ۱۹۴۸ تاکنون از حق تعیین سرنوشت خود محروم شده است، قوانین اسرائیل برای تحمیل آپارتاید بر فلسطینیان طراحی شده است و ما در آفریقای جنوبی از ابتدا از جنایات نسل کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین آگاه بودیم.
نماینده آفریقای جنوبی افزود: نکبت به علت سیاست توسعه شهرک‌سازی اسرائیل و رژیم آپارتایدی و گریزان از مجازات، ادامه دارد. آینده فلسطینیان در غزه منوط به تصمیم دادگاه بین المللی در این دادخواست است. اسرائیل آپارتاید را علیه ملت فلسطین اعمال می‌کند. ما تاکید می‌کنیم که کراهت و نفرت و آپارتاید در اسرائیل تشدید شده است. این رژیم علیه فلسطینیان مرتکب کشتار جمعی می‌شود. اسرائیل غزه را از زمین، دریا و هوا محاصره کرده است. اسرائیل حمله گسترده به غزه انجام داده و کنوانسیون منع کشتار جمعی را نقض کرده است. حمله هفتم اکتبر هرگز جنایات ضدبشری را توجیه نمی‌کند و ما باید مانع از کشتار جمعی شویم.
رونالد لامولا گفت: ما در این جلسات مستندات مربوط به ارتکاب کشتار جمعی از سوی اسرائیل در غزه را ارائه می‌کنیم. اسرائیل به سیطره بر دریا و آب‌های غزه ادامه می‌دهد. کشتار این رژیم همه مناطق غزه را ناامن ساخته است. فلسطینیان در هیچ مکانی امنیت ندارند حتی مناطقی که تل آویو آنها را امن می‌داند. آنچه اسرائیل علیه فلسطینان مرتکب می‌شود، ظلم تمام‌عیار است. اشغالگران مانع از تعیین سرنوشت فلسطینیان می‌شوند. خشونت و ویرانی از هفتم اکتبر شروع نشده است بلکه ملت فلسطین از سال ۱۹۴۸ از آن رنج می‌برند.
  • نویسنده :
  • منبع :