19 دی: وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه هند، گفت: به آمریکا و انگلیس هشدار می‌دهیم جنگ علیه یمن و غزه را متوقف کنند.
«حسین امیرعبداللهیان» در کنفرانس مطبوعاتی با «سوبرامانیام جایشنکار»، وزیر امور خارجه هند، اظهار کرد: به عنوان دوستان دیرینه و شرکای قابل اعتماد گفت‌وگوهای مهمی در راستای منافع دو ملت داشتیم. طیف زیادی از گفت‌وگوهای دوجانبه و چند جانبه به طور ویژه تاکید بر توسعه چابهار و مسیر ترانزیتی شمال - جنوب بود.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: رؤسای جمهور دو کشور در آخرین دیدار خود در نشست بریکس توافق‌هایی را داشتند. ما بر اساس اراده دو دولت برای گسترش همکاری‌ها تاکید کردیم و مناسبات موجود و موانع برای اجرای برخی توافق‌ها را بررسی کردیم.
وی با بیان اینکه در بحث شانگهای و بریکس ما از نقش مثبت هند تشکر می‌کنیم، عنوان کرد: اتفاق نظر داریم که علاوه بر مناسبات دوجانبه، در حوزه همکاری‌های شانگهای و بریکس نیز از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
امیرعبداللهیان عنوان کرد: همچنین امروز در حوزه اشتراک دیدگاه‌ها در موضوعات بین المللی، وضعیت غزه و فلسطین را نیز در میان گذاشتیم. لزوم توجه همه کشورها بر توقف جنگ و نسل کشی در غزه و جلوگیری از تسری جنگ مورد تاکید مشترک ما قرار داشت. ایران بر پرهیز از توسعه جنگ تاکید داشته و ضرورت امنیت دریانوردی مورد تاکید ایران است و موضوعی است که در روابط ما با دولت نجات ملی بحث شده و مورد تاکید آنان هم است.
با صدای بلند به بلینکن می‌گویم که راه‌حل در جنگ نیست
امیرعبداللهیان با بیان اینکه یمن بخشی از واقعیت و امنیت غرب آسیا است. آمریکا نمی‌تواند از یک سو داعش را در منطقه ما خلق کند و از سویی سخن از مبارزه با داعش به میان آورد، بیان کرد: کاخ سفید نمی‌تواند از تمایل خود به عدم توسعه جنگ در منطقه سخن گوید و به ما و دیگران پیام دهد، اما اقدام به جنگ در دریای سرخ کند. با صدای بلند به بلینکن می‌گویم که راه حل در جنگ نیست. ما در ۱۰۰ روز پیش به شما اعلام کردیم که دست خود را در غزه به خون مردم بی گناه آلوده نکنید و سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو گره نزنید.
وی افزود: ایران با قوت از امنیت کشتیرانی و دریانوردی در منطقه حمایت می‌کند. به آمریکا و انگلیس هشدار می‌دهیم جنگ علیه یمن را متوقف کنند؛ به آمریکا و اسرائیل هم هشدار می‌دهیم جنگ علیه غزه را متوقف کنند.
امیرعبداللهیان گفت: ما موضوع ضرورت توقف جنگ در غزه را در پیام‌های مختلف از طریق سوئیس بارها به مقامات آمریکا و کاخ سفید تاکید کردیم و هشدار دادیم.
هند از کمک به غزه استقبال می‌کند
در ادامه، وزیر خارجه هند گفت: این سفر این فرصت را می‌دهد تا به مردم ایران حمله اخیر تروریستی اخیر را تسلیت بگویم. دو کشور روابط و تعاملات بسیار منظم و در سطح بالایی دارند و رؤسای جمهور دو کشور با یکدیگر در تماس هستند. رهبران ما نقشه راه را مشخص کرده‌اند و بنده و امیرعبداللهیان در این جلسه درباره مسائل سیاسی و اقتصادی تمرکز داشتیم.
وزیر خارجه هند گفت: دولت هند موافقت کرده است که زبان فارسی را در آموزش خود به رسمیت بشناسد که این مهم ستون‌های اصلی روابط دو کشور است. هند علاقمند به استفاده از موقعیت ژئوپلیتیک منطقه است. در این دیدار همچنین درباره کریدور شمال - جنوب و پروژه بندر چابهار گفت‌وگو کردیم.
سوبرامانیام جایشنکار افزود: ما یک نقشه راه خوبی را برای سال‌های بعد ترسیم کردیم و باید پیشرفت پروژه‌ها و تحولات منطقه‌ای را مورد توجه قرار دهیم.
وزیر خارجه هند با بیان اینکه ما نگران تحولات غرب آسیا هستیم، تصریح کرد: باید از تشدید خشونت‌ها جلوگیری کنیم. هند یک موضع خدشه ناپذیر درباره مبارزه با تروریسم داشته و این موضع ما همچنان ادامه دارد. باید در هر منازعه‌ای از کشته شدن غیرنظامیان جلوگیری کنیم. ما از کمک به غزه استقبال می‌کنیم و درباره فلسطین باید تاکید کنم که موضع هند همیشه حمایت از راه حل دو دولتی بوده است.
وی یادآور شد: حملات در نزدیکی اقیانوس هند نگران‌کننده بوده و باید به آن رسیدگی شود. در این دیدار همچنین درباره تحولات افغانستان گفت‌وگو کردیم و بحث دیگر هم درباره قفقاز و منازعه اوکراین بود. ما همیشه حامی ایران در بریکس بودیم و در سازمان شانگهای هم دیدگاه بسیار نزدیک و مشترکی با یکدیگر داریم.

  • نویسنده :
  • منبع :