19 دی: سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تشریح اتفاقات اخیر در موضوع نرخ بلیت پروازهای داخلی، گفت: شرکت‌ها مجاز به افزایش قیمت بلیت هواپیما نیستند.
به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، جعفر یازرلو اظهار داشت: در تیرماه 1400 و با اعمال محدودیت 60 درصدی صندلی پروازها در زمان شیوع بیماری کرونا، نرخ بلیت نسبت به نرخنامه 1399، 40درصد افزایش یافت. 
وی افزود: متعاقبا در آذرماه 1400 و با رفع محدودیت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها، شورای عالی هواپیمایی کشوری شرکت‌های هواپیمایی را  به کاهش نرخ‌ها به میزان 15 درصد موظف کرد.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: در دیماه 1400 همزمان با اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده در صنعت حمل ونقل هوایی نرخ بلیت در مسیرهای داخلی 4درصد افزایش یافت.
یازرلو تصریح کرد: پس از گذشت قریب به دو سال از تصویب افزایش 30درصدی نرخ‌ها توسط شورای عالی هواپیمایی کشوری در تاریخ 23 اردیبهشت 1402 براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار نرخ تمامی مسیرهای داخلی براساس جدول بهای کامل بلیت هواپیما در هر یک از مسیرهای داخلی به میزان 29 درصد افزایش یافت.
وی اضافه کرد: براساس آخرین اقدامات به عمل آمده از سوی شرکت‌های هواپیمایی و طرح دعوا در دیوان، دیوان عدالت اداری، به ابطال مصوبه ستاد تنظیم بازار اقدام کرد که براساس آن مقرر شده است ‌حمل و نقل بار و مسافر هوایی مشمول قیمت‌گذاری بوده و افزایش قیمت آن منوط به هماهنگی با ستاد مزبور است؛ متعاقب رای صادره هیات عمومی دیوان عدالت اداری، وزارت راه وشهرسازی به عنوان دستگاه ذیربط درخواست اعمال ماده 91 دیوان عدالت اداری به منظور رسیدگی مجدد کرد که به استناد آن، رئیس دیوان در نامه‌ای ‌به وزارت راه و شهرسازی نسبت به موقوف الاجرا شدن رای مکاتبه کرد که مراتب توسط سازمان هواپیمایی جهت آگاهی و اقدام شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد و شرکت‌ها مجاز به افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستند.
وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نماینده دولت در صنعت هوانوردی غیرنظامی متولی ایمنی پروازها است، افزود: این سازمان خود را مکلف به تکالیف و مسئولیت‌هایی که قانون‌گذار برعهده او نهاده است، می‌داند و هر‌ تصمیمی که در فرایند قانونی کشور ابلاغ شود، موظف به اجرا خواهد بود.
  • نویسنده :
  • منبع :