19 دی: وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با یک رسانه آمریکایی، حمایت کاخ سفید از رژیم صهیونیستی را «ریشه ناامنی» در منطقه خواند و ادعاها درباره کمک‌رسانی ایران به ارتش یمن را رد کرد.
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به آمریکا هشدار داد سرنوشت خود را به سرنوشت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که با گروه مقاومت فلسطین در جنگ است، گره نزند و گفت که «حمایت تمام‌عیار واشنگتن از رژیم اسرائیل ریشه ناامنی در منطقه است»
امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌بی‌سی که گزیده‌ای از آن در وبگاه این شبکه منتشر شده است، گفت «همکاری تمام‌عیار بایدن و کاخ سفید با اوباشی مانند نتانیاهو در اسراییل ریشه ناامنی در منطقه است.»
وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت که ایران از آمریکا می‌خواهد «جنگ غزه را متوقف کند» و تاکید کرد که امنیت دریای سرخ برای ایران اهمیت دارد.
او ادعاها درباره حمایت ایران از انصارالله یمن را را رد کرد که که در پی جنگ غزه و در پاسخ به جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی، کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ هدف قرار داده یا توقف کرده‌اند.
او با اشاره به حمایت گروه‌های مقاومت منطقه از مردم فلسطین بیان کرد: مردم یمن و دیگر کشورها در منطقه که از مردم فلسطین حمایت می‌کنند، طبق تجربه و منافع خود عمل می‌کنند و هیچ دستوری از ما نمی‌گیرند.
امیرعبداللهیان با توجه به تحولات اخیر در دریا سرخ گفت: «امنیت دریانوردی به دلیل این که ما نفت صادر می‌کنیم، اهمیت زیادی برای ما دارد. بنابراین، اگر در مجاورت ما ناامنی باشد، به نفع‌مان نیست».
در پی تشدید تنش‌ها در نوار غزه، نیروهای مسلح یمن اعلام کردند که تا زمان متوقف نشدن تجاوزات علیه غزه، حملاتی را علیه رژیم صهیونیستی انجام خواهند داد و به هیچ کشتی وابسته به آن اجازه تردد در آب‌های دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را نمی‌دهند. حملاتی نیز از سوی نیروهای مسلح یمن علیه برخی کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ انجام شده است که آن را در پاسخ به جنایات جنگی این رژیم در غزه دانسته‌اند.
صنعا اعلام کرده است که تنها کشتی‌هایی را هدف قرار می‌دهد که عازم سرزمین‌های اشغالی هستند و به هشدارها برای تغییر مسیر توجه نمی‌کنند. یمن اطمینان داده آزادی دریانوردی را برای کشتی‌های دیگر در دریای سرخ حفظ خواهد کرد. 
انگلیس و آمریکا، در چند روز گذشته، حملاتی هوایی را که گفته‌اند در پاسخ به اقدامات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ بوده است، علیه یمن انجام دادند.
امیرعبداللهیان درباره نقش رژیم صهیونیستی در ثبات‌زدایی از منطقه گفت: «ما بر این باوریم که هرگونه اقدامی برای ثبات‌زدایی از منطقه ریشه در اسراییل و نسل‌کشی آن در غزه دارد».
وزیر امور خارجه ایران، در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره حمله اخیر سپاه پاسداران ایران به مقرهای جاسوسی و تروریستی ضدایرانی در عراق و سوریه گفت که حملات نیروهای مسلح ایران «مبتنی بر مبارزه با تروریسم و دفاع مشروع از خود بود.»
او بیان کرد: ما در تامین منافع ملی‌مان در قبال هیچ کشوری تردید به خرج نمی‌دهیم.
  • نویسنده :
  • منبع :