19 دی: معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یک قطعه اردک دم‌دراز ماده برای نخستین بار در سد شیرین دره بجنورد مشاهده و ثبت شد.
روح الله لایق روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پایش زمستانه زیستگاه‌های آبی استان منجر به شناسایی این گونه بسیار کمیاب شد.
وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که تغییر اقلیم موجب شده تا این گونه بسیار کمیاب برای زمستان گذارانی، آب های این منطقه را برای فرود انتخاب کند، این گونه معمولا در مناطق گرمتر فرود می آید و با توجه به اینکه امسال زمستان سردی در این استان حاکم نبود، شرایط برای حضور این گونه از پرنده مهاجر فراهم شده است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار کرد: اردک دم دراز نوعی اردک کوچک مهاجر و دریازی است که در محدوده دریاهای شمال، توندرا و نواحی قطبی و آبهای عمیق سواحل دریاها و دریاچه ها با چالاکی و مهارت زیاد غواصی و غذای خود را جستجو می کند.
وی با بیان اینکه اردک دم دراز گونه بسیار کمیاب در ایران به صورت مهاجر سرگردان و در محدوده غربی دریای خزر دیده می شود، افزود: این پرنده غذای خود را با غواصی در اعماق آبها به دست می آورد و اغلب از بی مهرگان وحشرات آبزی و سخت پوستان، نرم تنان، ماهی ها، تخم ماهی، ونیز از گیاهان آبزی تغذیه می کند.
لایق افزود: این پرنده اغلب زمستان ها را در اقیانوس های باز و دریاچه های بزرگ آب شیرین می گذراند و تابستان ها را در استخرهای طبیعی، برکه ها، تالابها و رودخانه ها سپری می کند.

  • نویسنده :
  • منبع :