19 دی: مدیرعامل شرکت دولتی نفت سعودی پیش‌بینی کرد که طولانی شدن بحران کنونی حمله به نفتکش و کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، عرضه نفت در بازارهای جهانی را با محدودیت روبه‌رو می‌کند.
به گزارش رویترز، امین ناصر در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: بازارهای جهانی نفت در کوتاه‌مدت با اختلال‌های دریای سرخ مقابله می‌کند، اگرچه طولانی شدن دوره حمله‌ حوثی‌ها منجر به کمبود نفتکش‌ها به‌دلیل طولانی شدن مسیر سفرهای دریایی و تأخیر در تحویل محموله‌های نفتی می‌شود.
وی پیش‌بینی کرد که بازار نفت پس از کاهش ۴۰۰ میلیون بشکه‌ای ذخیره‌سازی‌ها از سوی مصرف‌کنندگان طی دو سال گذشته باعث شد ظرفیت مازاد عرضه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به‌عنوان منبع اصلی عرضه اضافی برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده، محدود شود.
حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ، بسیاری از شرکت‌ها را مجبور کرده است مسیر تردد خود را تغییر دهند.
مدیرعامل آرامکو گفت: در کوتاه‌مدت ممکن است نفتکش‌ها در دسترس باشند... اما اگر این شرایط فرسایشی و طولانی شود، ممکن است مشکل‌ساز شود به طوری که به نفتکش‌های بیشتری نیاز خواهیم داشت و آنها باید سفر طولانی‌تری را طی کنند.
کشتی‌های کانتینری و حدود ۱۲ درصد کشتیرانی جهان از دریای سرخ که پیش‌تر از کانال سوئز، سریع‌ترین مسیر آسیا به اروپا، عبور می‌کردند اکنون یا تغییر مسیر داده‌اند یا خدمات خود را متوقف کرده‌اند.
مسیر جایگزین اطراف دماغه امید خوب آفریقای جنوبی ۱۰-۱۴ روز به سفر اضافه می کند.
ناصر گفت: آرامکو می‌تواند تنگه باب المندب در نزدیکی یمن را با استفاده از خط لوله‌ای که تأسیسات نفتی در شرق تنگه باب‌المندب را به سواحل غربی‌ آن متصل می‌کند و دسترسی سریع تری به کانال سوئز می‌دهد دور بزند.
وی با بیان اینکه ممکن است بعضی از فرآورده‌های نفتی در اطراف آفریقا حرکت کنند، ادامه داد: انتظار نمی‌رود حوثی‌ها در نتیجه مذاکرات صلح بین عربستان سعودی و یمن دوباره به تأسیسات آرامکو حمله کنند.
مدیرعامل آرامکو گفت: تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ به ۱۰۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد، به این معنا که رشد در سال ۲۰۲۴ میلادی حدود روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه‌ خواهد بود، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز بود.
ناصر افزود : رشد تقاضا همراه با سطح پایین ذخیره‌سازی‌ها به تشدید محدودیت عرضه در بازار کمک خواهد کرد.
وی گفت: ذخیره‌سازی‌های جهانی پس از کاهش ۴۰۰ میلیون بشکه‌ای ذخیره‌سازی‌های فراساحلی و داخلی ازسوی مصرف‌کنندگان طی دو سال گذشته به پایین‌ترین حد میانگین پنج‌ساله رسیده است. تنها کارت موجود امروز ظرفیت مازاد با حدود ۳.۵ درصد در سطح جهانی است.
مدیرعامل آرامکو اظهار کرد: نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه زمانی تقاضا برای نفت به اوج خود می‌رسد.
  • نویسنده :
  • منبع :