19 دی: این روزها که با شیوع ویروس کرونا، توصیه بر عدم برپایی هرنوع تجمع است، برخی که همه ساله در خانه‌های خود مجالس روضه برای عزاداری سید الشهدا(ع) برپا می‌کرده‌اند، نمی‌دانند تکلیفشان برای برگزاری این نوع مجالس در محرم کرونایی امسال چیست؟

برگزاری مجالس روضه‌ خانگی یکی از رسوم‌ دیرینه ایرانیان است. براساس برخی نقل‌های تاریخی، روضه‌های خانگی زمانی که رضاشاه در سال ۱۳۱۴، برگزاری مجالس عزاداری در مساجد و تکایا را ممنوع کرد، میان مردم رواج پیدا کرد و هربار یک نفر بانی روضه در منزل خود می‌شد. بعدها پس از آزادی دوباره برگزاری مجالس عزاداری در حسینیه‌ها و مساجد، جلسات روضه‌های خانگی در کنار تکایا و هیئت‌ها ادامه پیدا کرد.

این روزها که با شیوع ویروس کرونا، توصیه بر عدم برپایی هرنوع تجمع است، برخی که همه ساله در خانه‌های خود مجالس روضه برای عزاداری سید الشهدا(ع) برپا می‌کرده‌اند، نمی‌دانند تکلیفشان برای برگزاری این نوع مجالس در محرم کرونایی امسال چیست؟

حجت الاسلام محمدحسین اجرایی امام جمعه هرسین در استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: اگر با برگزاری مجالس روضه خانگی در این شرایط کرونایی بیم آن می‌رود که سلامت افراد به خطر بیافتد، از نظر شرعی برگزاری این نوع مجالس جایز نیست.

اجرایی اضافه کرد: در صورتی هم که افراد بخواهند نذر خود را برای برپایی مجالس روضه خانگی در این اوضاع و احوال کرونایی ادا کنند، حتما باید این مجالس را با تعداد محدود حاضرین و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی برگزار کنند تا سلامت افراد به خطر نیافتد.

امام جمعه هرسین در ادامه اشاره ای هم به شرایط واجب شدن نذورات داشت و گفت: از نظر شرعی اگر فردی نذری داشته باشد، تنها در صورتی که صیغه نذر را به زبان فارسی و یا عربی خوانده باشد، ملزم به اجرای آن نذر است و ادای نذر بر او واجب می شود.

حجت الاسلام یوسف احمدی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه نیز در این خصوص اظهار کرد: گرچه بهتر است نذرها ادا شوند، اما در شرایط خاصی مثل شرایط کرونایی امسال عدم اجرای نذر جایز است، درست مثل حج رفتن که با وجودی که بر مسلمانان واجب است، اما در اوضاع و احوال کرونایی امسال مراسم حج انجام نشد.

احمدی گفت: افراد می توانند برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا یا از ادای نذر خود صرف نظر کرده و یا ادای آن را به زمان مناسب دیگری در آینده موکول کنند.

احمدی در ادامه اشاره ای هم به توصیه های ستاد ملی کرونا مبنی بر سمت و سو دادن نذورات به سمت اجرای رزمایش مواسات و کمک مومنانه داشت و گفت: این اقدام می تواند نقش مهمی در دست‌گیری از نیازمندان به ویژه آسیب‌دیدگان از کرونا در شرایط خاص کرونایی داشته باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :