19 دی: سرپرست وزارت خارجه سودان با بیان اینکه قطع روابط دیپلماتیک با ایران در سال ۲۰۱۵ به هیچ وجه خواسته دولت و ملت سودان نبوده است، بر تلاش‌های دولت این کشور برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

محمد مخبر در حاشیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد در اوگاندا با «علی الصادق علی» سرپرست وزارت خارجه سودان دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون اول رئیس جمهور در این دیدار با ابراز علاقمندی دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران به مردم سودان و ادامه روابط سیاسی، بر مواضع مشترک دو کشور در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد و خواستار افزایش تلاشهای کشورهای اسلامی برای توقف جنایات بر علیه مردم مظلوم غزه شد. 

وی با بیان اینکه امروز به واسطه مجاهدت گروه‌های مقاومت فلسطینی هژمونی رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن یعنی دولت آمریکا در منطقه شکسته شده و به جای تقابل در میدان نبرد به دنبال انتقام‌گیری از زنان و کودکان فلسطینی هستند، بر ضرورت افزایش فشارهای بین‌المللی برای رفع محاصره غزه و امدادرسانی فوری به مردم مظلوم این منطقه تاکید کرد. 

ناآرامی‌های اخیر در سودان با توطئه چینی رژیم غاصب صهیونیستی انجام می شود

مخبر همچنین ضمن ابراز تأسف عمیق از ناآرامی‌ها و درگیری‌های اخیر در سودان با توطئه‌چینی برخی مداخله‌کنندگان خارجی از جمله رژیم غاصب صهیونیستی، حمایت از مردم مسلمان و دولت قانونی سودان به منظور ایجاد صلح و ثبات در این کشور را موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران دانست و ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر زمینه وفاق، امنیت و رفاه برای مردم سودان فراهم شود. 

قطع روابط دیپلماتیک با ایران به هیچ وجه خواسته دولت و ملت سودان نبوده است

«علی الصادق علی» مقام ارشد دستگاه دیپیلماسی سودان نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار و گفت‌وگو با معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور در سال ۲۰۱۵ به هیچ وجه خواسته دولت و ملت سودان نبوده است، بر تلاش‌های دولت این کشور برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. 

سرپرست وزارت خارجه سودان در ادامه به تشریح وقایع اخیر پیش آمده در این کشور با حمایت های رژیم صهیونیستی و برخی حامیان منطقه ای پرداخت و با بیان اینکه سودان قربانی تبانی و دخالت‌های خارجی است، افزود: دلیل اصلی حمایت رژیم صهیونیستی از ناآرامی‌ها و درگیری‌ها در سودان، عدم پذیرش عادی‌سازی روابط با این رژیم از سوی دولت قانونی سودان بوده است. 

علی الصادق علی در ادامه حمایت از آرمان فلسطین را موضع ثابت و تغییرناپذیر سودان عنوان کرد و ضمن تقدیر از حمایت‌های بی دریغ جمهوری اسلامی ایران از مردم مظلوم فلسطین، بر تلاش‌های کشورش برای توقف بحران در غزه و کمک به مردم مظلوم این منطقه تاکید کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :