19 دی: رفتن به بیمارستان در غزه در سایه بمباران شدید بیشتر شبیه ماجراجویی است. بسیاری از مردم غزه هدف قرار گرفته و اجسادشان به مراکز پزشکی می‌رسد. این واقعیت برخی را وادار کرد تا در سایه کمبود دارو و ابزارهای پزشکی در منزل معالجه شوند.
هانی بسیسو، پزشک فلسطینی زمانی که برادرزاده‌اش عهد در حمله رژیم صهیونیستی به منزلشان زخمی شد مجبور بود یا پای او را قطع کند یا بگذارد تا حد مرگ خونریزی کند و بمیرد.
وی با استفاده از یک قیچی کوچک و گازپانسمان پای عهد را در یک عمل جراحی روی میز ناهارخوری و بدون بیهوشی قطع کرد.
این پزشک ویدیوهایی را در اینستاگرام خود منتشر کرده درحالی که خون را از بخش باقیمانده از پای راست عهد پاک می‌کند و وی روی میز دراز کشیده است و یکی از برادرانش او را گرفته است. درحالی که برادر دیگرش دو موبایل را گرفته تا از نور آن‌ها استفاده کنند.
منزل آن‌ها تنها ۱.۸ کیلومتر از مجتمع پزشکی الشفا فاصله دارد. بسیسو گفت که حمله رژیم صهیونیستی به این منطقه باعث شده تا رسیدن به آنجا بسیار خطرناک باشد.
وی در مصاحبه‌ای با رویترز در اتاقی که در دسامبر عمل جراحی قطع پای برادرزاده‌اش را انجام داده بود، گفت: گزینه دیگری نداشتم. یا باید می‌گذاشتم شهید شود یا از امکاناتم برای نجات او استفاده می‌کردم. امکانات من صفر بود. نمی‌توانستم او را به بیمارستان برسانم. به این دلیل که ما برای ۱۵ روز تحت محاصره بودیم و تانک‌ها جلوی در بودند. تصمیم گرفتم هر کاری برای نجات عهد بکنم.
عهد بسیسو ۱۸ ساله یکی از جوانانی است که در جنگ غزه تحت عمل قطع عضو قرار گرفتند.
به گفته پزشکان بسیاری از کسانی که از آن زمان در غزه به شهادت رسیدند در صورت رساندنشان به بیمارستان زنده می‌ماندند.
بسیاری از مجروحان غزه از جمله کودکان به دلیل خطرناک بودن جراحت‌هایشان مجبور به قطع عضو شدند.
براساس گزارش صندوق حمایت از کودکان ملل متحد(یونیسف) تا نوامبر پاهای بیش از هزار کودک در غزه قطع شد.
پزشکان از موانعی که در امدادرسانی به بیمارستان‌ها وجود دارد، شکایت می‌کنند. همچنین سزارین بدون بیهوشی انجام می‌شود.
یونیسف اعلام کرد: در شرایط ازدحام بیش از حد و منابع محدود، تیم‌های پزشکی مجبور هستند مادران را ظرف سه ساعت پس از سزارین از بیمارستان خارج کنند. این شرایط مادران را در معرض خطر سقط جنین، مرگ، زایمان زودرس و آسیب‌های روانی قرار می‌دهد. زنان باردار و شیرده و نوزادان در شرایط «غیرانسانی» در کمپ‌های موقت زندگی می‌کنند، از سوءتغذیه رنج می‌برند و با خطر استفاده از آب ناسالم مواجه هستند. این امر حدود ۱۳۵ هزار کودک زیر دو سال را در معرض خطر سوء تغذیه حاد قرار می‌دهد. بشریت نمی‌تواند اجازه دهد این وضعیت فاجعه بار بیش از این ادامه یابد. مادران و نوزادان تازه متولد شده نیاز به آتش بس انسانی دارند.
سخنگوی یونیسف داستان پرستاری را تعریف کرد که گفت در هشت هفته گذشته شش زن فوت شده را سزارین کرده است.
یونیسف اعلام کرد حدود ۲۰ هزار کودک در جهنم جنگ غزه از زمان آغاز آن در هفت اکتبر به دنیا آمده‌اند.
از سوی دیگر فادیا ملحیس، مامای فلسطینی داستان جنین شهیدی را تعریف کرد که بین دستانش قبل از اینکه این دنیا را ببیند شهید شد.
وی گفت: این حادثه اخیرا اتفاق افتاد. زمانی که یک زن باردار به همراه همسر و برادر همسرش تلاش می‌کردند به بیمارستان بروند. در راه با موشکی هدف قرار گرفتند. همسر و برادرش شهید شدند. زن باردار نیز بعد از هشت دقیقه شهید شد. فورا عمل سزارین را برای نجات جنین شروع کردم نفس نمی‌کشید و ضربانش از کار افتاده بود. بعد از انجام مداخلات پزشکی ضربانش برگشت. اما جنین به دلیل ترکش‌های موشک‌ها مجروح شده و دچار خونریزی داخلی شده بود. جنین را هم از دست دادیم.
ملحیس تأکید کرد ۵۰ هزار زن باردار در غزه هستند که حملات رژیم صهیونیستی زندگی‌شان را تهدید می‌کند و غذای کافی و خدمات پزشکی ندارند.
این پزشک بسیاری از این حوادث را که طی دو ماه گذشته شاهد آن بوده است به ویژه در زمان یورش سربازان اسرائیلی به بیمارستان الشفا تعریف کرد.
۱۵ نوامبر ارتش رژیم صهیونیستی با تانک‌هایش به بیمارستان الشفا یورش برد و بخش‌هایی از آن را ویران کرد. بعد از ۱۰ روز از بیمارستان عقب نشینی کرد. ملحیس و خانواده‌اش به دلیل حملات این رژیم به محله آن‌ها در داخل منزل محاصره شده بودند.
  • نویسنده :
  • منبع :