19 دی: لیستی از میزان بار تحمیلی به لایحه بودجه ۱۴۰۳ طبق مصوبات کمیسیون تلفیق بین نمایندگان توزیع شده است که قالیباف اطلاعات این لیست را نادرست خواند.
در جلسه علنی صبح امروز محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر در اخطاری گفت: بر اساس لیستی که به دست ما رسیده، مصوبات کمیسیون تلفیق ۳۲۵ همت بار مالی جدید و ۳۲۲ همت تعهد جدید یعنی در مجموع ۶۴۷ همت بار مالی تحمیلی به لایحه دارد. در این باره تفاوت نظری بین دولت و مجلس وجود دارد.
در واکنش، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت: چنین چیزی درست نیست؛ از دوستان دولت خواهش می کنم عدد و رقم‌های مطرح شده در نشست های بین خودتان را بین نمایندگان توزیع نکنید.
نقدعلی در ادامه گفت: با توجه به اینکه آقایان دولت اصرار بر این موضوع دارند، باید این مساله حل شود. 
در این هنگام قالیباف سخنان نقدعلی را قطع کرد و گفت: کمیسیون تلفیق جلساتی با دولت و دوستان در سازمان برنامه و بودجه داشتند. همچنین روسای دو قوه جلساتی داشته و به جمع‌بندی رسیدیم سپس این جمع بندی را در صحن اعلام و دنبال کردیم. حالا برادران دولت می گویند که گزارش کمیسیون تلفیق بار مالی دارد آن هم در شرایطی که موضوع بار مالی در کمیسیون تلفیق مطرح شده و رسیدگی کردند. اکنون نیز ما در حال بررسی گزارش کمیسیون تلفیق هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: موارد اعاده شده به کمیسیون تلفیق نیز برای این بوده که بتوانیم این موضوعات را قطعی کنیم.
قالیباف تاکید کرد: ما حتما می‌دانیم ام‌الخبائث در تورم بدون شک کسری تراز عملیاتی بودجه است. همه ما این موضوع را درک کرده و می‌فهمیم و باید رعایت کنیم.
نقدعلی مجددا گفت: وقتی لیست داده شده است و تک تک موارد در آن ذکر شده باید جواب اقناعی داده شود. طبق این لیست آب داخل بودجه است و اینکه شما می‌فرمایید به صورت کلی توافق شده یک بحث دیگری است.
در این هنگام قالیباف خطاب به نقدعلی گفت: کدام مرجع رسمی این لیست را داده و پای آن را امضا کرده است؟ این لیست را به من بدهد تا قانعش کنم که اینگونه نیست. 
وی بیان کرد: در جریان بررسی لایحه بودجه نماینده دولت مغایرت با اصل ۷۵ یعنی بار مالی را اعلام کرده ما اجازه طرح آن موضوع را ندادیم. این حق نماینده دولت است. پس نمی‌شود کسی پنهانی چیزی بنویسد و بدهد. مجلس هم گزارش کمیسیون تلفیق را بررسی می کند.
در همین رابطه، حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص نامه رئیس سازمان برنامه و وبدجه به رئیس مجلس پس از پایان جلسات کمیسیون تلفیق گفت: رئیس مجلس مدعی است که اعمال تغییرات در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق با هماهنگی مجلس و دولت انجام شده است.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این گفته رئیس مجلس در حالی است که سازمان برنامه و بودجه عنوان کرده که ما طی نامه ای خطاب به رئیس مجلس اعمال تغییرات در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق که مورد تأیید دولت نبوده و دولت نسبت به آنها اعتراض داشته را به اطلاع قالیباف رسانده است.
وی افزود: دولت با انتشار متنی عنوان کرده که در زمان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق بیش از ۶۴۷ همت بار مالی و تعهدات جدید به بودجه و دولت تحمیل شده است که حدود ۳۲۰ همت آن افزایش بار مالی و حدود ۳۰۰ همت نیز ایجاد تعهد جدید بوده است.
  • نویسنده :
  • منبع :