شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (سه شنبه ۳ بهمن) با ۲۶ هزار و ۵۲۷ واحد کاهش، به ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۳۵ واحد رسید.
شاخص هم وزن با ۱۵ هزار و ۶۵۸ واحد کاهش به ۷۲۴ هزار و ۱۱۶ واحد رسید. نمادهای «شپنا، فولاد، تاپیکو، فملی، اخابر، خودرو و وکغدیر» بیشترین تاثیر را بر شاخص داشتند و همگی باعث افت شاخص شدند.
شاخص فرابورس هم در پایان معاملات امروز با ۳۹۴ واحد کاهش به ۲۵ هزار و ۱۲۹ واحد رسید. نمادهای «آریا، وسپهر، انتخاب، خاور، شگویا، شاوان، خدیزل» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند.
فعالان بازار سرمایه می‌گویند، زمانی که شاخص به صورت شارپ و شدید صعود می‌کند، سازمان بورس با اقداماتی نظیر معاملات الگوریتمی و پمپاژ برخی خبرها مانع از رشد شدید بازار می‌شود حال که بازار به صورت شدید در حال ریزش است چرا اقدامی نمی‌کند؟
مهدی افضلیان کارشناس و مدرس بازار سرمایه نوشت: اگر در یک روز عادی بودیم سرمایه گذار تمایلی برای خرید صندوق‌های طلا حداقل در بازه کوتاه مدت نشان نمی‌داد اما بلایی بر سر بازار سرمایه آمده که سرمایه گذار حاضر است برای نوسان کوتاه مدت صندوق‌های طلا را بالاتر از nav خریداری کند.
به گفته افضلیان، این نتیجه خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت، سهام و ورود به صندوق‌های طلاست.
ارزش معاملات خرد عدد ۵,۴۶۶ میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که نسبت به میانگین هفتگی و ماهانه، کاهش قابل توجهی نداشته است.
در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۲,۸۰۷ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای هشتمین روز متوالی با ثبت رقم ۹۴۷ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در یک هفته گذشته بر شدت خروج هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.
برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۲۵۳ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است. اما امروز ۹۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است. این درحالی است که در یک هفته گذشته شیب خروج از این صندوق‌ها نسبت به میانگین ماهانه در حال کاهش است.
  • نویسنده :
  • منبع :