19 دی: وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی ضمن رد کردن ادعاها درباره حمایت مالی و نظامی از گروه‌های مقاومت منطقه، نسبت به گسترش دامنه جنگ غزه به منطقه هشدار داده و از نقش ثبات‌زدای دولت آمریکا در این زمینه انتقاد کرد.
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است در گفت‌وگویی با اشاره به تحولات منطقه در پی جنگ غزه گفت که «دامنه جنگ افزایش گسترش یافته و این یعنی خطر مواجهه با جنگی گسترده‌تر در منطقه بالا رفته است.»
امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی با شبکه ای‌بی‌سی نیوز که در وبگاه آن منتشر شده است، با توجه به رویکرد تنش‌زای آمریکا نسبت به جنگ غزه و حمایت آن از کارزار نظامی رژیم صهیونیستی در غزه تاکید کرد: اگر آمریکا امروز از حمایت خود، از جمله لجستیکی، تسلیحاتی، سیاسی و رسانه‌ای از جنگ نسل‌کشی برپاشده از سوی اسراییل دست بکشد، آن وقت من به شما اطمینان می‌دهم که نتانیاهو ۱۰ دقیقه هم دوام نخواهد آورد.
وزیر امور خارجه ایران افزود: بنابراین، راه حل این مشکل پیشتر از آن که در تل‌آویو باشد، در واشنگتن است.
او در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه درباره ادعای حمایت‌های مالی و نظامی ایران از حماس، یکی از گروه‌های جنبش مقاومت فلسطین که عملیات «طوفان الاقصی» را در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ علیه رژیم صهیونیستی انجام داد، گفت: ما حماس را یک گروه آزادی‌بخش فلسطینی می‌دانیم که در حال مقابله با اشغال است.
وزیر خارجه ایران افزود: مسلما، ما هیچ گاه کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان را در هیچ کجای دنیا تایید نکرده‌ایم. هیچ گاه از آن حمایت نمی‌کنیم.
امیرعبداللهیان در ادامه این گفت‌وگو ادعای پنتاگون مبنی بر توقیف یک محموله ایرانی قاچاق شامل تسلیحات و قطعات موشکی به یمن را رد کرده و ارتش آمریکا را مسئول انتشار اخبار ساختگی دانستد.
او درباره این ادعاها گفت که «این بیشتر یک برنامه تلویزیونی است.»
پس از وقوع جنگ غزه و اقدامات نیروهای مسلح یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ در پاسخ به جنایات جنگی این رژیم در غزه، ادعاها علیه ایران مبنی بر حمایت مالی و نظامی از نیروهای مسلح یمن افرایش یافته است.
این در حالی است که ایران با رد این ادعاها تاکید کرده نیروهای مسلح یمن و دیگر نیروهای مقاومت منطقه به طور مستقل و طبق صلاحدید خود عمل می‌کنند.
وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اقدام تروریستی دولت «دونالد ترامپ» در به شهادت رساندن سردار شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران طی حمله‌ای پهپادی در عراق، گفت: این اشتباه بزرگی بود که ترامپ مرتکب شد. چیزی نیست که بتوانیم فراموشش کنیم.
او همچنین گفت که تهران هنوز می‌خواهد شاهد آن باشد که «تمامی کسانی که در این حمله دست داشته‌اند، به سزای عملشان برسند.»
امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال خبرنگار ای‌بی‌سی نیوز مبنی بر این که «آیا این به معنای کشته شدن» است، گفت: عدالت آن را مشخص خواهد کرد.
وزیر خارجه ایران همچنین درباره احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا گفت که پیروزی یا شکست او تاثیر چندانی بر روابط میان آمریکا و ایران نخواهد داشت.
او بیان کرد: افراد مهم نیستند. آنچه اهمیت دارد، رفتار دولت است.
وزیر امور خارجه ایران همچنین درباره تنش‌ها در منطقه گفت: هیچ کسی از هیچ جنگی سودی نمی‌برد. ما باور داریم که جنگ هیچ گاه راه حل نیست.
  • نویسنده :
  • منبع :