19 دی: یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: فکر می‌کنم لایحه بودجه در ۲ هفته بررسی شد. حال به خاطر انتخابات اجازه مطرح شدن پیشنهادات الحاقی را ندادند، اگر اجازه مطرح شدن پیشنهادات الحاقی داده می‌شد، بسیار زمان‌بر بود، از طرفی هیات رئیسه معتقد بود این پیشنهادات الحاقی بار مالی جدیدی را به بودجه اضافه می‌کند و مشکلاتی را پیش می‌آورد.
جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان مبنی بر این‌که رقم ۹ میلیون تومانی که برای کف حقوق این قشر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳  در نظر گرفته شد، گفت: افزایش حقوق بازنشستگان در ۲ مرحله صورت می‌گیرد؛ یک ۲۰ درصد عمومی است که مانند شاغلین به حقوق‌شان اضافه می‌شود و دیگری این‌که آن بحث همسان‌سازی هم انجام می‌شود که در سال اول ۴۰ درصد تفاوت را به حقوق بازنشستگان اضافه می‌کنند، سال دوم ۳۰ درصد و سال سوم هم ۳۰ درصد باقی مانده را اضافه می‌کنند، این تغییرات انجام می‌شود مشروط بر این‌که حداقل حقوق بازنشستگان از ۹ میلیون کمتر نشود و به این شکل مصوب شد. 
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص اعتراض رئیس سازمان برنامه و بودجه به افزایش بودجه سازمان صداوسیما و قوه قضائیه، بیان کرد: آن چیزی که الان مصوب شده بر مبنای برنامه هفتم بوده که مجلس بودجه قوه قضائیه و صداوسیما را اضافه کرد. حال  دولت یک نظر متفاوتی داشت که باید به شکل دیگری این تفاوت دیده شود که محل اختلاف بود ولی آن چیزی که مجلس آورد و مصوب شد چه بود؟ دقیقا بحث برنامه هفتم بود و در حقیقت مصوبه برنامه را در بودجه مشاهده کردیم. حال اینکه دولت می‌گفت عدد نگذارید و مبنا مشخص نکنید، نگاه متفاوت دولت بود که نظرش یک چیز دیگری بود و پیشنهاداتی هم توسط نمایندگان ثبت شده بود که آن پیشنهادات هم و مطرح نشد و قطعا آن چیزی که کمیسیون آورده بود، ملاک قرار گرفت.
وی درباره این‌که چرا بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی به این زودی به اتمام رسید، آیا این عجله به دلیل ایام انتخابات پیش رو است، عنوان کرد: فکر می‌کنم لایحه بودجه سال آینده ظرف ۲ هفته بررسی شد. حال به خاطر انتخابات اجازه مطرح شدن پیشنهادات الحاقی را ندادند، اگر اجازه مطرح شدن پیشنهادات الحاقی داده می‌شد بسیار زمان‌بر بود، از آن طرف هیات رئیسه معتقد بود، پیشنهادات الحاقی بار مالی جدیدی را به بودجه اضافه می‌کند و مشکلاتی را پیش می‌آورد. دقیقا هیات رئیسه به بهانه انتخابات و تعجیلی که نمایندگان دارند، اجازه نداد پیشنهادات الحاقی مطرح شود اگر اجازه می‌داد، تا آخر هفته این موضوع همچنان ادامه پیدا می کرد.
قادری درباره این‌که مابقی بودجه بلافاصله بررسی می‌شود یا بعد از برگزاری انتخابات، گفت: این هفته بودجه سریع باید به شورای نگهبان ارسال شود، اگر این شورا تائید کرد دوباره دولت بخش دوم را می‌آورد که هنوز بخش دوم بودجه به مجلس ارائه نشده است.
وی ادامه داد: تا بودجه برود تائید شود و به دولت ابلاغ شود احتمالا به بعد از انتخابات کشیده شود. عملا این هفته که نمایندگان به حوزه انتخابیه بروند تا انتخابات، یک هفته دیگر باید بیایند. روال هم به این شکل است بخش دوم لایحه دولت که می‌آید به کمیسیون تلفیق می‌رود، کمیسیون بررسی می‌کند بنابراین به قبل از انتخابات دیگر نمی‌رسد.
  • نویسنده :
  • منبع :