19 دی: آنکتاد اعلام کرد کشتیرانی از طریق کانال سوئز ۴۵ درصد در ۲ ماه گذشته و زمان آغاز حمله یمن به کشتی‌های عازم رژیم صهیونیستی کاهش یافته است.
به گزارش رویترز، کشتیرانی از طریق کانال سوئز 45 درصد در 2 ماه گذشته و زمان آغاز حمله یمن به کشتی‌های عازم رژیم صهیونیستی کاهش یافته است. این حملات شرکت‌های کشتیرانی را مجبور به تغییر مسیر محموله‌های خود کرده و مسیرهای تجارت دریایی را مختل کرده است.
کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) که از کشورهای در حال توسعه در تجارت جهانی حمایت می‌کند، نسبت به خطر تورم بالا، بی‌ثباتی امنیت غذایی و افزایش آلاینده‌های جوی هشدار داده است.
شرکت‌های کشتیرانی از زمان آغاز حمله یمن به کشتی‌های تجاری در حمایت از مردم غزه، مسیر حرکت محموله‌های خود را از کانال سوئز تغییر داده‌اند. آمریکا و انگلیس هم برخی مواضع نظامی یمن را مورد حمله هوایی قرار دادند.
آنکتاد اعلام کرد 39 درصد کشتی‌های کمتری از آغاز دسامبر از کانال سوئز عبور کرده‌اند که باعث کاهش 45 درصدی ظرفیت حمل بار از این منطقه شده است.
یان هافمن، کارشناس تجارت در آنکتاد، گفت سه مسیر تجارت جهانی مختل شده است. علاوه بر کانال سوئز، جریان غلات و نفت از زمان حمله روسیه به اوکراین هم مختل شده است. کشتیرانی از کانال پاناما هم 36 درصد نسبت به سال گذشته به خاطر پایین آمدن سطح آب کاهش یافته است.
وی نسبت به تاخیر در به مقصد رسیدن محموله‌ها، بالا رفتن هزینه‌ها و افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای احساس ابراز نگرانی کرد.
هافمن گفت طولانی‌تر شدن مسیر کشتی‌ها و بالا رفتن سرعت آنها برای جبران این تغییر مسیر باعث افزایش تولید آلاینده‌های جوی شده است.
کانال سوئز 12 تا 15 درصد از تجارت جهانی و 25 تا 30 درصد از حمل و نقل بار در دنیا را در اختیار دارد. حمل و نقل کانتینری از این کانال 82 درصد در هفته منتهی به 19 ژانویه نسبت به اوایل دسامبر کاهش داشته است. این رقم برای حمل و نقل گاز طبیعی مایع از این هم بیشتر است.
نرخ کشتیرانی بیشترین افزایش هفتگی را برابر با 500 دلار داشته که نه تنها کشتیرانی از آسیا به اروپا، بلکه مسیرهای غیر از کانال سوئز به سمت سواحل غربی آمریکا را هم تحت تاثیر قرار داده است.
هافمن تاکید کرد قیمت مواد غذایی هم افزایش خواهد یافت. وی گفت نیمی از افزایش قیمت غذا از زمان آغاز جنگ اوکراین مربوط به بالا رفتن هزینه حمل و نقل می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :