19 دی: سازمان هواشناسی کشور برای فعالیت سه سامانه جوی تا روز پنجشنبه هشدار سطح زرد منتشر کرد.
بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی، از امروز تا روز پنجشنبه بارش باران و برف، برخی استان‌های کشور را فرا می‌گیرد.
برپایه این گزارش، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، لغزندگی و کاهش دید جاده‌ها در مناطق سردسیر و کوهستانی و احتمال یخزنی در ساعت‌های شب و اوایل صبح از آثار این سامانه‌ها است.
سازمان هواشناسی به احتیاط و امتناع از رفت و آمد و ترددهای غیرضروری، به‌همراه داشتن وسایل ایمنی و گرمایش مناسب در وسایل‌نقلیه، احتیاط و امتناع از هر گونه فعالیت‌های کوهنوردی و آمادگی سازمان‌های امدادی و شهرداری‌ها برای کمک‌رسانی برای هرگونه خسارت احتمالی توصیه کرده است.
سامانه دوم، افزایش گرادیان فشاری است که در این مدت موجب وزش باد شدید و کاهش دما در اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی، تهران، سمنان، خراسان‌رضوی، هرمزگان و فارس می‌شود.
اثر مخاطره این سامانه وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک، کاهش دید و کاهش دما، احتمال سقوط اشیاء و شکستن درختان کهنسال و فرسوده اعلام شده است.
احتیاط و امتناع از رفت‌وآمد و ترددهای غیرضروری در فضای باز، امتناع و احتیاط در هرگونه رفت‌وآمد توقف در مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره و سازه‌های موقتی و همچنین درختان فرسوده و کهنسال، از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.
سامانه سوم، کاهش دما و ماندگاری هوای سرد اعلام شده که تا روز پنجشنبه در استان‌های واقع در مناطق شمال غرب و سواحل شمالی و شمال شرق و دامنه جنوبی البرز و استان‌های قم و اصفهان موجب کاهش دما و ماندگاری هوای سرد و افزایش مصرف حامل‌های انرژی خواهد شد.
تنظیم و تعمیر و سایل گرمایشی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برنامه‌ریزی و آمادگی سازمان‌ها و نهادهای مربوط به ذخیره و انتقال سوخت در این شرایط جوی ضروری است.
  • نویسنده :
  • منبع :