19 دی: تصاویری در روزهای اخیر از پرسه گرگ‌ها در اطراف شهر شیروان در فضای مجازی خراسان شمالی دست به دست می‌چرخد، خیزشی از این حیوان درنده که با واهمه شهروندان همراه بوده و خواستار پیگیری مسوولان حفاظت محیط زیست در این باره شدند.
شماری از شهروندان شیروانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مدعی شدند که شاهد پرسه گرگ ها در حواشی شهر بودند و این امر سبب اضطراب و نگرانی آنان بویژه برای امنیت کودکان شده است.
اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیروان نیز در این خصوص اعلام کرده است که حضور گرگ ها در اطراف شهرها در این فصل از سال دور از ذهن نیست زیرا خشکسالی، شکار بی رویه گونه های علف خوار و کاهش طعمه در طبیعت موجب می شود که وحوش گوشتخوار از جمله گرگ ها برای یافتن غذا به مناطق حاشیه شهرها و یا روستاها کشانده شوند و این بدان معنا است که پرسه های گرگ در مناطق مسکونی، نشات گرفته از دست اندازی انسان در طبیعت و زیستگاه ها است.
اگرچه جمعیت گرگ های خراسان شمالی زیاد نشده است اما خشکسالی و شکار بی رویه عامل اصلی تغییر در زیستگاه این حیوان درنده است این حیوان به ناچار برای یافتن غذا به حاشیه شهرها و روستاها هجوم می آورد.
شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد که ۱۵۷ هزار نفر جمعیت است.
دوگانه گرگ و گرگاس
رییس حفاظت محیط زیست شهرستان شیروان در این باره می گوید: ادعای شهروندان در زمینه مشاهده شدن گرگ در حاشیه شهر شیروان در دست پیگیری است و در این زمینه ۲ اکیپ در حال پایش و رصد این مناطق هستند.
میثم باقری اظهار می کند: البته هنوز برای ما مشخص نیست که حیوان مشاهده شده گرگ باشد و احتمال گرگاس نیز می رود چرا که جمعیت این حیوان در سال های اخیر زیاد شده و بدون ترس و واهمه از انسان در نزدیکی مناطق مسکونی حضور می یابد.
گرگاس یا «سگ گرگ» حیوان دورگه‌ای است که از جفت‌گیری سگ و گرگ به وجود می‌آید.
وی می افزاید: البته امکان اینکه گرگ در نزدیک مناطق مسکونی و حواشی شهر پرسه بزند هم وجود دارد، خشکسالی ها و شکارهای بی رویه گونه های مختلف گیاهخواران که به نوعی طعمه گرگ محسوب می شود، سبب شده تا گرگ ها در طبیعت نتوانند غذای مورد نیاز را پیدا کنند از این رو در جستجوی غذا به مناطق مسکونی کشانده می شوند.
رییس حفاظت محیط زیست شهرستان شیروان می گوید: رها کردن زباله ها در خیابان ها هم زمینه ساز حضور وحوش از جمله گرگ در مناطق مسکونی شهری و یا روستایی است و شهروندان در صورتی که وحوش از جمله گرگ را در معابر و خیابان های شهر مشاهده کردند، بلافاصله از حیوان دوری کنند و واکنش تهدید آمیز نسبت به حیوان نشان ندهند.
وی اظهار می کند: دور از ذهن نیست که وحوش از جمله گرگ، شغال و روباه در مناطق شهری وارد شوند، این وحوش بیشتر در اطراف مناطق روستایی پرسه می زنند اما در سال های اخیر در نزدیکی مناطق شهری هم مشاهده شده اند.
دست درازی انسان به حیات وحش
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز با اشاره به علل آسیب دیدگی وحوش در مناطقی از این استان گفت: دخالت انسان در طبیعت مهمترین عامل آسیب و تهدید حیات وحش است و متاسفانه با رشد شهرنشینی و دخالت انسان در طبیعت و محیط زیست به دلایل مختلف شاهد ازبین رفتن حیات وحش در محیط پیرامون زندگی خود هستیم.
رضا شکاریان می افزاید: امروزه حیات وحش با تهدیدات متعددی از جمله شکار غیرمجاز، شیوع بیماری ها، زنده گیری و تجارت غیرقانونی و تخریب زیستگاه ها مواجه است اما در این بین موضوعی که سبب نگرانی و دغدغه مندی دوستداران حیات وحش شده، زنده گیری و تجارت غیرقانونی، عرضه و نگهداری حیات وحش و متاسفانه علاقه‌مندی روز افزون شهروندان به خرید و نگهداری گونه های جانوری در قفس است.
وی می گوید: پرسه گرگ ها در محدوده شهری و روستایی در این استان طی سال های اخیر بیشتر شده است و این حیوان نیز متاثر دست درازی انسان ها به طبیعت دچار تغییر زیستی شده است و در زمستان که هوا سردتر می شود حضور گرگ ها در این مناطق بیشتر می شود.
استان خراسان شمالی دارای سه پارک ملی به نام های سالوک، ساریگل و ضامن آهو، چهار منطقه حفاظت‌شده به نام های سالوک، قرخود، گلول و سرانی و ساریگل، یک پناهگاه حیات وحش بنام میاندشت و سه اثر طبیعی ملی به نام های ارس سرانی، صنوبر نظرعلی و سروهای قره باغ است.
در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور ، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
  • نویسنده :
  • منبع :