19 دی: تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: ریشه اصلی مشکلات در «دریای سرخ» تداوم نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه است. لازم است چین و ایران برای حل ریشه‌ای این مشکل همکاری کنند، اگر بنا باشد ایران‌ میانجی‌گری کند و با حوثی‌ها به مذاکره بنشیند تا اقدامات نظامی خود را در دریای سرخ متوقف سازند، لازم است از چین هم تعهداتی مبنی بر تلاش بیش‌تر و موثرتر برای تحقق آتش‌بس در غزه اخذ کند.
رضا نصری تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایلنا، در مورد ادعای هفته گذشته فایننشنال تایمز درباره پیشنهاد آمریکا به چین در جهت فشار به تهران برای مهار حوثی‌ها  تایید آن از سوی رویترز گفت: اگر خبر صحت داشته باشد، به نظر می‌رسد درخواست آمریکا از چین مرحله دوم برنامه‌ای است که واشنگتن و لندن برای‌ معضل دریای سرخ تدارک دیده‌اند. در مرحله اول، آمریکا و بریتانیا با ورود نظامی به منطقه - و متعاقب آن با افزایش ریسک کشتیرانی در دریای سرخ - چین را نسبت به مسئله تجارت حساس کردند تا در مرحله دوم این کشور را به اِعمال فشار مستقیم و غیرمستقیم به حوثی‌ها برای خاتمه عملیات نظامی سوق دهند. بعید نیست عربستان نیز در ترغیب چین برای فشار به حوثی‌ها نقش داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که از نظر شما چین با مطرح کردن این موضوع به دنبال چیست و می‌خواهد چه نقشی را ایفا کند، گفت: چین یک سیاست خارجی «تجارت‌محور» دارد و نسبت به مقوله امنیت کشتیرانی و دریانوردی آزاد بسیار حساس است. اصولاً چین «حوزه رقابت» خود با آمریکا را نیز در این زمین تعریف کرده است و نه در زمین نظامی! به همین خاطر هم نسبت به افزایش ریسک کشتیرانی در گذرگاه‌های مهم تجاری جهان همواره واکنش تند نشان می‌دهد. آمریکا هم با علم به این حساسیت، تنش را در دریای سرخ و یمن بالا برده تا چین را وادار به مداخله و واسطه‌گری کند. لازم است این حساسیتِ چین در داخل کشور نیز درک شود و متناسب با آن موضع‌گیری صورت گیرد.
این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در مورد ادعای رویترز که به نقل از چینی‌ها مطرح شده که عدم مهار حوثی‌ها از سوی ایران موجب نامتوازن شدن روابط تهران و پکن خواهد شد، گفت: اظهارنظر رسمی از جانب دولت چین در این خصوص ندیده‌ام و چنین ادعایی صرفا در سطح برخی رسانه‌ها مطرح شده است. اما اگر فرض را بر این بگذاریم که چین چنین هشداری داده، لازم است برای چین نیز جنس رابطه میان ایران و حوثی‌ها تبیین و روشن شود. ایران قطعا رابطه خوبی با حوثی‌ها دارد، اما انصارالله گروه مستقلی است که خود در صحنه منطقه عاملیت دارد. نمی‌شود با تهدید ایران، انصارالله را تحت تاثیر قرار داد. ایران نیز هرگز به تهدید پاسخ مناسبی نمی‌دهد.
نصری در پاسخ به این سوال که ایران برای کنترل این فشار چه اقداماتی می تواند انجام دهد، گفت: ریشه اصلی مشکلات در «دریای سرخ» تداوم نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه است. لازم است چین و ایران برای حل ریشه‌ای این مشکل همکاری کنند، نه اینکه اجازه دهند آمریکا به جای فشار به اسرائیل برای آتش‌بس، دریای سرخ را ناامن‌تر سازد تا چین مجبور به مداخله شود! اگر بنا باشد ایران‌ میانجی‌گری کند و با حوثی‌ها به مذاکره بنشیند تا اقدامات نظامی خود را در دریای سرخ متوقف سازند، لازم است از چین هم تعهداتی مبنی بر تلاش بیش‌تر و موثرتر برای تحقق آتش‌بس در غزه اخذ کند.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اقدامات نظامی در یمن و باب‌المندب از نظر شما این موضوع چه تاثیری در بازارهای جهانی به ویژه در حوزه انرژی خواهد گذاشت، گفت: امروز، چندین کشور در منطقه عملا درگیر جنگ شده‌اند. این مسیر خطرناکی است که اگر تداوم پیدا کند نه تنها تجارت و انرژی بلکه سایر مولفه‌های «صلح و امنیت بین‌المللی» تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. موضوع دریای سرخ هم بدون پرداختن به موضوع کلان‌تر قابل حل‌وفصل نیست. لازم است یک مذاکرات جامع در سطح بین‌المللی برای کاهش تنش و پیشگیری از گسترش جنگ صورت پذیرد.
  • نویسنده :
  • منبع :