19 دی: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: من امروز عازم پاکستان هستم و آقای احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز به عراق سفر می‌کنند تا گفت‌وگوهای ثمربخشی برای تحقق امنیت بیشتر در منطقه و همچنین امنیت کشورهای ایران، پاکستان و عراق داشته باشیم.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت بحران‌های فعلی و به طور خاص جنایات اشغالگران در غزه به آزمونی جدی برای جامعه جهانی و نظام بین المللی تبدیل شده است.
وزیر امور خارجه در نشست چندجانبه گرایی در تاریخ روابط خارجی ایران گفت: یکجانبه گرایی و حمایت همه جانبه غرب از رژیم صهیونیستی، دستاورد‌های چندجانبه گرایی در عرصه بین المللی را زیرسوال برده است.
وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به اهمیت توسعه چندجانبه گرایی گفت موقعیت ژئوپولتیک ایران اهمیت این موضوع را بیشتر می‌کند.
وزیر امور خارجه گفت چندجانبه گرایی سازوکاری برای حل مشکلات و منازعات جهانی است و به عضویت در نهاد‌ها و سازمان‌های خاص محدود نمی‌شود.
امیرعبداللهیان با تاکید بر توجه ویژه به چندجانبه گرایی در تاریخ تعاملات خارجی ایران گفت اکنون نیازمند حضور منتقدانه در نهاد‌های چندجانبه و بین المللی هستیم.
وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به تحرکات تروریستی در عراق و پاکستان علیه خاک ایران گفت: ما شاهد تحرکات تروریستی در اقلیم شمال عراق و کشور دوست و برادر پاکستان بودیم و با این دیدگاه که تروریست‌ها امنیت ایران و همسایگان را هدف قرار داده‌اند، نسبت به آنچه در بلوچستان پاکستان و اقلیم کردستان عراق اتفاق افتاد، با نگاه به راه حل‌های سیاسی و فهم مشترک، گفت‌.گو‌هایی با مقامات این دو کشور انجام داده‌ایم.
وی گفت: در همین چارچوب و در ادامه این‌گفت‌وگو من امروز عازم پاکستان هستم و آقای احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز به عراق سفر می‌کنند تا گفت‌وگوهای ثمربخشی برای تحقق امنیت بیشتر در منطقه و همچنین امنیت کشورهای ایران، پاکستان و عراق داشته باشیم.
امیرعبداللهیان در ادامه با بیان این که جنگ در غزه راه حل نیست و امنیت منطقه را زیر سوال می‌رود گفت: در موضوع غزه و فلسطین نیز عمده کنشگران با نگاهی بر چندجانبه‌گرایی موضوع گفت‌وگوهای سیاسی را مد نظر قرار دادند و این موضوعی است که ایران از ابتدای بحران مطرح کرد. ایران با نگاه به امنیت منطقه و دفاع از مردم مظلوم فلسطین، تمرکز ویژه‌ای بر چندجانبه گرایی و حل این بحران از طریق سیاسی دارد.
محمدحسن شیخ الاسلامی. رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه هم در این نشست با اشاره به درهم‌تنیدگی سرنوشت کشور‌ها و ملت‌ها در جهان امروز، چندجانبه گرایی را یکی از مهمترین اولویت دیپلماسی دانست.
شیخ الاسلامی چندجانبه گرایی را فرصتی دانست که می‌تواند به افزایش امنیت و رفاه در جهان کمک کند به شرطی که ابزار‌های توسعه آن در جهان از اهداف خود خارج نشده و به ابزاری در دست قدرت‌های بزرگ تبدیل نشود.
هفتمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران با عنوان چندجانبه گرایی در تاریخ روابط خارجی ایران امروز یکشنبه در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه برگزار شد.
  • نویسنده :
  • منبع :