19 دی: سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: آن چیزی که امروز دستگاه‌های اجرایی و نظارتی خیلی به آن امیدوار هستند، یک سیاهی لشگر از کاندیداهایی است که تأیید صلاحیت شدند یا به تعبیری کاندیداهای پوشالی هستند که این افراد هیچ‌گاه نمی‌توانند رغبت مردم را جهت حضور در انتخابات فراهم کنند.
جواد هروی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال یکی از نگرانی‌ها موجود در انتخابات، میزان مشارکت مردم است. تحلیل شما از آسیب‌شناسی این مساله چیست، گفت: شاید انتخابات صریح‌ترین و عینی‌ترین شکل از روند رویکردهای سیاسی در یک جامعه باشد که تبلور آن را در صندوق رای نشان می‌دهد. لذا آن چیزی که در صندوق انجام می‌گیرد و آماری که ارائه می‌شود، عملا بازگوکننده روندی است که نهایتا منتج به آن آمارها و داده‌های سیاسی صندوق انتخابات می‌شود. به همین خاطر معتقدم که اگر ما زمینه‌ها، علل و عوامل روند انتخابات را کالبدشکافی کنیم، مطمئنا به دلایل فراز و فرود آمار انتخاباتی هم پی خواهیم برد و هرگاه که جامعه‌ای نسبت به آمارهای انتخاباتی خود یک نگاه مغفولانه داشته باشد، عملا نشان می‌دهد که به انتخابات خیلی توجهی ندارد.
از تنور سرد نباید انتظار نان برشته داشته باشید
وی افزود: اعتقاد ما در حزب اعتدال و توسعه این بود که ما اساسا روندی را پیگیری کنیم که نهایتا به شکل مشارکت جمعی منتج شود، یعنی آن چیزی که ما تحت عنوان مشارکت مدنی، می‌بینیم نه در خیابان. با توجه به شرایطی که در سال گذشته اتفاق افتاد، طبیعتا باید نهادها و احزاب سیاسی به گونه‌ای عمل می‌کردند که با کاهش دغدغه‌مندی مردم، رغبت آنها را به سمت صندوق‌های رأی افزایش می‌دادند اما این کار انجام نشد. اگر کالبدشکافی درست و دقیقی رخ بدهد و این موضوع روشن شود، نیاز نیست که ما گناه را به گردن کسی، فردی، اقلیت یا حزبی بیندازیم. این گناه به گردن همه دستگاه‌ها، احزاب سیاسی و گروه حاکم است که نهایتا وضعیت را به جایی رساندند که ما را به آمارهای شبهه‌برانگیز، گاه دغدغه‌نگر و نهایتا ناامیدکننده می‌رسانند.
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: آن چیزی که امروز در همه رسانه‌ها به چشم می‌خورد واقعیت یک مقوله‌ای است، نه حقیقت که نشان می‌دهد ما داریم به سمت یک تنور سرد حرکت می‌کنیم و از تنور سرد هم شما نباید انتظار نان برشته و اتفاقات خوب و پسندیده داشته باشید. به همین خاطر معتقدم، روندی که در ماه‌های گذشته هم رخ داد، به گونه‌ای نبود که بتواند این تنور انتخابات را گرم کند. لوازم و ابزار لازم آن‌گونه که در رهنمودهای رهبری اشاره فرمودند این بود که ما بتوانیم با ایجاد شرایط سلامت و امنیت، زمینه مشارکت و رقابت را فراهم کنیم. رقابت زمانی فراهم می‌شود که ما بتوانیم دیدگاه‌های حتی مخالف خودمان را تحمل کنیم که ما در فرهنگ و تمدن اسلامی به آن سعه‌صدر یا اصل تسامح و تساهل می‌گوییم که متأسفانه در ماه‌های گذشته کمتر به چشم خورده است.
آنچه که امروز بروز کرده ما را به مشارکت حداکثری نمی‌رساند
وی افزود: اگر بخواهیم از منظر سیاسی به قضیه نگاه کنیم، تمام دستگاه‌ها و افراد سیاسی ما باید به گونه‌ای حرکت می‌کردند که بتوانند این صبوری و تساهل را در اندیشه عمومی جامعه جاب یندازند که جا نینداختند و بعد هم در ادامه کار، نهادهای اجرایی و نهادهای نظارتی هم متأسفانه برخلاف منویات رهبری که به بحث مشارکت حداکثری اشاره می‌کردند، عملا قدمی به خیر برنداشتند. واقع‌بین باشیم آنچه که بروز کرده ما را به مشارکت حداکثری نمی‌رساند و به همین خاطر است که برخی از آقایان از جناح اقلیت حاکم صراحتا اعلام می‌کنند که ما حتی به مشارکت حداقلی هم بسنده می‌کنیم. این نشان می‌دهد که یک تضاد آشکار در منافع سیاسی احزاب یا گروه‌های مختلف وجود دارد که این موضوع طبیعتا باید شناسایی می‌شد قبل از اینکه ما به این مرحله از انتخابات برسیم. ۴۰ روز به انتخابات مانده و تصور نمی‌کنم در این مدت باقی مانده ردصلاحیت‌های انجام گرفته، در راستای آمارهای خوش‌بینانه باشد. لذا دیگران اعم از دیدگاه‌های موافق و مخالف، در یک نگاه اشتراک دارند و آن این است که ما تلاشی برای گرم کردن انتخابات و بالا بردن آمار حضور مردم انجام ندادیم.
کاندیداهای پوشالی هیچ‌گاه نمی‌توانند جهت حضور مردم در انتخابات رغبت ایجاد کنند
هروی در پاسخ به این سوال تا زمان باقی مانده به انتخابات باید چه اقداماتی انجام شود تا میزان آمار مشارکت بالا برود، گفت: من به صراحت اعلام می‌کنم آن چیزی که امروز دستگاه‌های اجرایی و نظارتی خیلی به آن امیدوار هستند، یک سیاهی لشگر از کاندیداهایی است که تأیید صلاحیت شدند یا به تعبیری کاندیداهای پوشالی هستند که این افراد هیچ‌گاه نمی‌توانند رغبت مردم را جهت حضور در انتخابات فراهم کنند. آن چیزی که وجود دارد این است که ما بتوانیم داوطلبان کیفی که مردم را به حضور در انتخابات ترغیب کنند، داشته باشیم. در اینکه آماری بدهیم که چند هزار نفر تأیید صلاحیت شدند یک نکته اساسی مغفول مانده و آن این است که از آن طرف چندین هزار نفر هم رد صلاحیت شدند. من برای دستگاه‌های اجرایی متأسف هستم. روندی که وزارت کشور طبق ان حرکت می‌کند به نفع هیچ‌کس نیست، یعنی این روندی که به سمت انتخابات می‌رود، ما را به سمتی خواهد برد که تمام احزاب دچار یأس خواهند شد و بعد اپوزیسیون خارج اظهار خوشحالی خواهند کرد.
وی افزود: آن چیزی که الان می‌توان در این روزهای باقی‌مانده انجام داد این است که با یک اعمال نظر جدی و گسترده، در بحث رد صلاحیت‌ها به تبع منویات رهبری تجدیدنظر کنند. شاید این موضوع بتواند مقداری از حریم هدر رفته و فضای از دست رفته را جبران کند.
هروی در پاسخ به این سوال که چه عوامل و چه کسانی در به وجود آمدن این شرایط دخیل بودند، گفت: من تصور می‌کنم، یک اقلیت حاکم ورای روندهای انتخاباتی تأثیرگذار بوده است. به گونه‌ای که می‌توانند حتی حضور احزابی که در همه مجامع سیاسی دنیا انگیزه برای مردم ایجاد می‌کنند، را زیر سوال برده و از صحنه خارج کنند. اینکه بگوییم چند هزار نفر در انتخابات تأیید صلاحیت شدند،‌ باید بدانیم که بیش از ۹۰درصد این تعداد مربوط به یک حزب و گروه در جامعه است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌کنند اگر با این روند حرکت کنیم، ممکن است بسیاری از احزاب نه اینکه بخواهند تحریم کنند، بلکه نتوانند اساسا در مقوله انتخابات به دلیل نداشتن کاندیداها حضور چندانی پیدا کنند.
دست‌های پنهان تلاش می‌کنند احزاب را از تلاش و ایجاد انگیزه در بحث رقابت‌های انتخابات مجلس بازدارند
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در مورد وضعیت فعالیت انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه گفت: حزب اعتدال و توسعه در ردیف نخستین احزابی بود که به بحث مشارکت حداکثری ورود پیدا کرد و بسیاری از افراد را تشویق کرد تا در انتخابات ثبت‌نام کنند. در حزب خودمان علیرغم نگرش‌های منفی که در فضای سرد جامعه وجود داشت، بسیاری از افراد را تشویق کردیم تا در انتخابات ثبت‌نام کنند. اما متأسفانه در یک مرحله چنان غافلگیر شدیم که متوجه این شدیم بسیاری از افرادی که ما هم رد شدند. این یک امر نامبارک و ناپسند است که دست فعال‌ترین احزاب کشور برای حضور پرشور در انتخابات را می‌بندد.
وی افزود: تصور کنید ۴ حزب مانند حزب اعتدال و توسعه دچار این دغدغه شوند و این مشکل برای‌شان پیدا شود. عملا می‌شود گفت یک دست پنهان تلاش می‌کند احزاب را از تلاش و ایجاد انگیزه در بحث رقابت‌های انتخابات مجلس در سال ۱۴۰۲ بازدارد و این کار خوبی نیست. در حزب اعتدال و توسعه رسما اعتراض خودمان را به روند ردصلاحیت‌ها اعلام کردیم. با همه این احوال همچنان امیدوار هستیم که شورای نگهبان با توجه به منویات مقام معظم رهبری، این شاکله ناامید و بدون بازیکن را کیدانی با حضور تیم‌هایی که با بازیکنان واقعی خودشان وارد میدان می‌شوند، تبدیل کنند. 
هروی تصریح کرد: اگر در حزب اعتدال و توسعه شرایط جدید و تازه‌ای از تأیید داوطلبانش در سراسر کشور بروز کند با شکل جدی‌تری وارد میدان خواهیم شد. ما بررسی‌ها، نحوه حضور و ارائه لیست را چه در تهران و چه در کشور به آخرین جلسات شورای مرکزی و دفتر سیاسی که بعد از اعلام دور دوم تأیید صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان منوط کردیم. دیدگاهی که در جلسات نهایی تصمیم گرفته خواهد شد، رسما به جراید و رسانه‌ها اعلام می‌کنیم.
  • نویسنده :
  • منبع :