19 دی: وزیر دفاع انگلیس در پی حمله پهپادی صورت گرفته علیه پایگاه نظامیان آمریکا در اردن که منجر به کشته شدن سه عنصر تروریستی این کشور شد، ادعاهای بی‌پایه و اساس در مورد دخالت ایران در عملیات نیروهای مقاومت را تکرار کرد و مدعی شد که تهران از نفوذ خود برای کاهش تنش‌ها در منطقه استفاده کند.
گرنت شپس روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «ما از ایران می‌خواهیم که از نفوذ خود برای کاهش تنش، از جمله با حوثی‌ها و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه استفاده کند. ما به همکاری با ایالات متحده برای ارتقای ثبات در خاورمیانه ادامه می دهیم.»
سازمان تروریستی سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده) یکشنبه گذشته در بیانیه‌ای ادعا کرد که در جریان حمله یک هواپیمای بدون سرنشین «به پایگاهی در شمال شرقی اردن»، سه سرباز کشته و حدود ۳۵ نفر مجروح شدند.
بر اساس این گزارش، کشته شدن سه آمریکایی در «برج ۲۲» در اردن در نزدیکی مرز با سوریه، تشدید قابل توجه وضعیت متزلزل در خاورمیانه را نشان می‌دهد.
دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس همان روز طی بیانیه‌ای این حادثه را محکوم کرد و با تکرار ادعاها علیه ایران، مدعی شد: ما همچنان از ایران می‌خواهیم که تنش‌ها را در منطقه کاهش دهد.
دیروز هم ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس نسبت به تشدید تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی کرد و گفت: از ایران می خواهیم که به تنش زدایی در منطقه ادامه دهد.
این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز در نشست خبری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران غزه مکررا نسبت به خطر گسترش درگیری‌ها به دلیل ادامه حملات اسرائیل و پشتیبانی همه جانبه آمریکا از جنایات صورت گرفته هشدار داده و نقض پایدار و مکرر حاکمیت سوریه، عراق و یمن از سوی آمریکایی‌ها را تشدید کننده این بی ثباتی قلمداد کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: ما معتقدیم جنگ در غزه راه‌حل نیست و آتش بس فوری می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت آرامش در منطقه باشد. گروه‌های مقاومت منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند و ایران در تصمیمات آنها در حمایت از فلسطین یا دفاع از خود دخالتی ندارد.
کنعانی بیان داشت: تکرار اتهامات به ایران فرافکنی از سوی کسانی است که منافع خود را در کشانیدن پای آمریکا به منطقه می‌بینند تا از این طریق مشکلات خود را پوشش دهند.
  • نویسنده :
  • منبع :