19 دی: طی روزهای گذشته با بالا رفتن قیمت ارز، بازار طلا و سکه نیز از سقف تاریخی عبور کردند؛ هرچند در ادامه با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز کاهش یافت اما عدم ثبات قیمت‌ها باعث شده است تا بسیاری از فعالان بازار فعلا دست از معامله بکشند.
بازار طلا و سکه در ایران تحت تاثیر نوسانات انس جهانی طلا، قیمت دلار، میزان تقاضا در بازار داخل و اخبار سیاسی در داخل و خارج از کشور است، در روزهای اخیر، نوسانات نرخ ارز در داخل مهم‌ترین عامل اثرگذار در افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بوده است.

به گفته کارشناسان، تقاضا در این بازار چندان تغییر نکرده و التهابات روزهای اخیر ناشی از افزایش تقاضا نیست بلکه نوسانات بازار ارز بیشترین تاثیر را داشته است. زمانی که نوسانات بازار سکه و طلا در طول روز زیاد می‌شود برخی از فروشندگان هم معامله نمی‌کنند و صبر می‌کنند اما اینکه گفته می‌شود بازار تشنه شده یا التهاب بسیار زیاد است، اینگونه نیست و بازار روال عادی خود را طی می‌کند.

جهش قیمت طلا و افزایش نرخ دلار فعالان بازار را سر در گم کرده است

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز با بیان اینکه جهش قیمت طلا و افزایش نرخ دلار فعالان بازار را سر در گم کرده است، می‌گوید: قیمت دلار با طلا ارتباط مستقیم دارد و به رغم اینکه نرخ انس جهانی طلا چندان افزایشی نداشته است اما قیمت طلا طی روزهای گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرد.

محمد زرین مهر در گفت‌وگو با ایلنا افزایش قیمت 200 الی 300 هزار تومانی طلا را به دلیل گرانی دلار عنوان می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر شهروندان از خرید طلا دست کشیده‌اند؛ در سنوات گذشته همزمان با افزایش قیمت طلا مردم از خرید این کالا استقبال می‌کردند اما طی روزهای گذشته این اتفاق رخ نداد و بسیاری از مغازه داران فروشی نداشتند.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز در ادامه با اشاره به اینکه چنین افزایش قیمتی را در اوایل ماه خرداد و اردیبهشت سال جاری تجربه کردیم، خاطرنشان می‌کند: اگرچه در مقطعی از زمان قیمت هر گرم طلا به 3 میلیون تومان رسید اما بعد از 24 ساعت قیمت این کالا کاهش یافت که به دلیل پایین آمدن نرخ دلار بود.

زرین مهر در ادامه با بیان اینکه نرخ دلار تاثیر مستقیمی بر قیمت طلا در ایران دارد، ادامه می دهد: تنها در کشور ما است که با رخ دادن اتفاقات سیاسی و نظامی قیمت دلار و طلا افزایش می یابد.

مسدود کردن حساب  سکه فروشان و فروشندگان طلای آب  شده در شیراز

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز با اشاره به اینکه در روزهای گذشته بانک مرکزی حساب تعدادی از سکه فروشان و فروشندگان طلای آب  شده را در شیراز مسدود کرده است، می‌گوید: این وضع باعث شده تا مغازه داران در یک وضعیت سر درگمی به سر ببرند؛ در شرایط فعلی صنف طلا فروشان قفل شده است و این افراد در جابه جائی و انتقال پول با مشکل مواجه شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت بازار طلا فروشی در شیراز به هیچ وجه مناسب نیست و مردم همواره به دنبال طلا دست دوم و کارکرده هستند، می گوید: در شرایط فعلی وضعیت بد اقتصادی مردم باعث شده تا مردم اندک سرمایه های خود را صرف خرید سکه و طلا دست دوم کنند.

زرین مهر گفت: سامانه های جامع تجارت و مودیان مالیاتی باعث شده تا مغازه داران طلا فروشی در شیراز سر در گم شوند و بستر این سامانه ها فراهم نیست.

نابودی طلا فروشان دور از انتظار نیست

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز در ادامه با بیان اینکه دولت، مغازه‌داران طلا فروشی را مکلف کرده که موجودی اولیه‌شان را اعلام کنند، بیان می‌کند: صنف طلا فروشان از این اقدام هراس دارند و احساس ناامنی می‌کنند ؛ وضعیت فعلی باعث ریزش کسب و کار طلا فروشی نیز شده است.

زرین مهر در ادامه با اشاره به اینکه قانون عایدی بر سرمایه مشکلات صنف طلا فروش را دو چندان می‌کند، می‌گوید: اگرچه میزان حجم یک کیلو طلا در هر زمان یکسان است اما افزایش قیمت ها باعث می شود که مغازه داران مبلغ زیادی را به دولت بپردازند و در صورتی که این طرح به تصویب شورای نگهبان برسد نابودی طلا فروشان دور از انتظار نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز با بیان اینکه بسیاری از کارگاه های طلا سازی در حال برنامه ریزی برای توقف تولید در سال آینده هستند، تصریح می‌کند: بنک داران طلا فروشی تهران در حال جمع آوری هستند و در این رابطه نامه نگاری های زیادی انجام داده‌ایم؛ در کشوری که رکود و تورم دو رقمی وجود دارد دولت و مجلس باید قانون‌هایی در جهت کاهش مالیات وضع کنند اما این اتفاق در ایران رخ نمی‌دهد.

زرین مهر در ادامه با بیان اینکه تولیدات طلا در ایران به مراتب بهتر از دیگر کشورها است، می گوید: تشخیص طلای ساخته شده ایرانی با دیگر کشور ها بسیار سخت است؛ بسیاری از محصولات داخل کشور تولید می‌شود و طلا فروشان تمام سرمایه‌های خود را پشت ویترین مغازه‌ها برای ارائه می‌گذارند به همین دلیل قاچاق در این حوزه وجود ندارد.

  • نویسنده :
  • منبع :