۱۹ دی: آخرین بازی دور یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا بین تیم‌های ایران و سوریه در وقت‌های اضافه با تساوی یک بر یک به پایان رسید تا ضربات پنالتی سرنوشت این بازی را مشخص کند. در پایان تیم ملی ایران بود که توانست برنده از این میدان بیرون برود.
تیم ملی فوتبال ایران از ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه چهارشنبه در مرحله یک هشتم نهایی هجدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در ورزشگاه «عبدالله بن خلیفه» شهر دوحه به مصاف تیم ملی سوریه رفت که این دیدار در پایان ۱۲۰ دقیقه با تساوی یک به یک خاتمه یافت. مهدی طارمی(۳۴ - پنالتی) برای ایران و عمرالخربین(۶۴ - پنالتی) برای سوریه گل زدند. در ضربات پنالتی ایران ۵ بر ۳ به برتری رسید و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد تا در این مرحله به مصاف ژاپن برود.
ملی پوشان کشورمان همانطور که انتظار می رفت دیدار برابر سوریه را هجومی آغاز کردند و در ۱۰ دقیقه ابتدایی به تیم حریف اجازه ندادند از دفاع خارج شود. در ادامه بازی کمی متعادل شد اما در دقیقه ۳۴ مهدی طارمی از شگرد همیشگی اش استفاده کرد و در شرایطی که درون محوطه جریمه بود با خطای بازیکنان سوریه نقش بر زمین شد و داور کره ای نقطه پنالتی را نشان داد و خود طارمی این ضربه را به گل اول ایران تبدیل کرد.
پس از گل که مهدی طارمی وارد دروازه سوریه کرد، حریف از لاک دفاعی دقایق قبل خارج شد و در چند موقعیت قصد نزدیک شدن به دروازه ایران را داشت که تنها یک بار به سمت دروازه شوت زدند و علیرضا بیرانوند توپ را مهار کرد. با این حال در ضد حملات ایران به فکر زدن گل دوم بود که ثمری نداشت. در وقت های اضافه نیمه اول هم اتفاق خاصی رخ نداد تا ایران با برتری یک بر صفر راهی رختکن شود.
شروع نیمه دوم برای ایران هجومی تر از نیمه اول آغاز شد و در ۱۰ دقیقه ابتدایی چند فرصت مطلوب برای رسیدن به گل دوم فراهم شد که یکی از آنها را سردار آزمون در موقعیت تک به تک از دست داد و دروازه بان حریف توپ را به بیرون فرستاد. در ادامه ایران بازهم تا آستانه باز کردن دروازه حریف پیش رفت که مدافع سوریه توپ را از روی خط با سر برگرداند.
در دقیقه ۶۰ عمر الخربین مهاجم تیم ملی فوتبال سوریه از تله آفساید فرار کرد و در شرایطی که کمک داور اعلام آفساید کرد اما کمک داور ویدئویی آفساید را رد کرد و از آنجایی که علیرضا بیرانوند پای بازیکن حریف را زده بود داور کره ای پس از بازبینی صحنه اعلام ضربه پنالتی کرد. این ضربه را عمرالخربین در دقیقه ۶۴ به گل تساوی تبدیل کرد.
پس از آن که سوری ها توانستند گل تساوی را به ثمر برسانند، استرس وارد ساق پای بازیکنان شد و خطاهای پرتعداد و پاس های اشتباه بازی خوب ملی پوشان را تحت تاثیر قرار داد که با فشار تیم سوریه بازیکنان ایران مجبور به خطاهای پرتعداد شدند و چند کارت زرد برای ملی پوشان ایران را در پی داشت.
در دقیقه ۹۰ و در شرایطی که تیم ملی سوریه یک ضد حمله را طراحی کرده بود، مهدی طارمی که مشخص نبود در یک سوم دفاعی ایران چه می کند، بازیکن سوریه را زد و داور کره ای با دادن کارت زرد دوم این بازیکن را از زمین اخراج کرد تا کار تیم ملی در ۱۰ دقیقه وقت اضافه سخت شود. در دقیقه ششم وقت اضافه سوریه تا آستانه باز کردن دروازه ایران رفت اما مدافعان اجازه ندادن دروازه باز شود.
در وقت اضافه اول و دوم هر چند سوریه بیشتر صاحب توپ و میدان بود اما نتوانست موقعیت خطرناکی را روی دروازه ایران ایجاد کند.  در نهایت با تساوی در دو وقت ۱۵ دقیقه ای، کار به ضربات پنالتی کشیده شد.
در ضربات پنالتی کریم انصاریفرد، رامین رضاییان، امید ابراهیمی، مهدی ترابی و احسان حاجی صفی پنج پنالتی ایران را به گل تبدیل کردند و علیرضا بیرانوند توانست پنالتی دوم سوریه را مهار کند تا ایران ۵ بر ۳ برنده شود و راهی مرحله بعد شود. در این مرحله تیم ملی باید به مصاف ژاپن یکی از مدعیان اصلی قهرمانی این مسابقات برود.
امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی کشورمان پس از پیروزی مقابل تیم ملی برابر سوریه گفت: باید با اختلاف چند گل حریف را شکست می دادیم. از موقعی که ۱۰ نفره شدیم بازیکنانم با تمام توان بازی کردیم. این مسابقه یکی از بهترین بازیهای تیم ملی بود البته تا قبل از گلی که خوردیم. بعضی بازیکنان ما طوری بازی کردند که به تیم فشار آومد. باید این موضوع را حل کنیم.
  • نویسنده :
  • منبع :