19 دی: رییس جمهور با بیان اینکه جزایر سه‌گانه جزو جداناپذیر جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس می دانند حضور ایران در منطقه امنیت ساز است و وجود آمریکایی‌ها و بیگانگان امنیت این حوزه را تهدید می کند.
سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در دیدار مردمی استان هرمزگان با اشاره به اینکه کسانی که در دنیا در رابطه با تمامیت ارضی سخن دیگری گفتند و قلم زدند باید جبران کنند، افزود: سایر کشورها بدانند اسناد قطعی و سابقه پیشین حاکمیت جمهوری اسلامی بر این جزایر سه گانه همواره مورد تایید قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در منطقه امنیت ساز است، ادامه داد: به برکت نظام اسلامی ایران و به برکت کارهای بسیاری که بعد از انقلاب انجام شده هرمزگان شرایط و وضعیت متفاوتی نسبت به قبل دارند و همه افراد گواهی می دهند که بندرعباس قبل از انقلاب با بعد از آن فاصله دارد و به برکت این انقلاب شهرها و روستاها توسعه پیدا کرده است.
رییس جمهور ضمن گرامیداشت یاد شهدای انقلاب، دوران دفاع مقدس، شهدای سلامت و سایر شهدایی که جانشان را برای این کشور در راه مردم و ارزشها دادند، افزود: برای همه خانواده این شهیدان از خداوند صبر و اجر می خواهیم، همچنین برای ایثارگران و جانبازان نیز از درگاه ایزد منان طلب عافیت داریم.
وی بیان کرد: حضور در استان هرمزگان و در شهر بندرعباس در جمع شما مردم خونگرم و متدین و پرتلاش و صبور برای بنده و همکارانم توفیقی است که خدا را بابت آن شاکر هستیم.
آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: استان هرمزگان افتخارات بسیاری دارد و در تاریخ خود مقاومت و ایستادگی های زیادی در برابر متجاوزانی از خود نشان داد در برابر کسانی که می خواستند این خاک پیشرفت نکند.
وی بیان کرد: در دوره پیروزی انقلاب حضور مردم بسیار ارزشمند و انسجام مردم هرمزگان مثال زدنی بود و در این دوران صدها شهید این استان گواهی بر روحیه مقاومت مردم این منطقه هستند.
رئیس دولت مردمی تصریح کرد: نیروهای مسلح که افتخار کشور و مردم استان هرمزگان هستند و حضور خانواده های صبورشان در این استان و ایستادگی برای ایجاد امنیت برای خلیج فارس برای کشورهای منطقه مایه افتخار است.
رییس جمهور با اشاره به اینکه قدردان عزیزانی که در این دیار از زمین و هوا و دریا مرزبانی می کنند هستیم، ادامه داد: حضور جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان امنیت ساز است به همان میزان که حضور بیگانگان منطقه را تهدید می کند.
وی بیان کرد: باید نسبت به همه گروه‌ها قدردان بود، قدردان همه کسانی که زحمت کشیدند اما باید بدانیم به دلیل محرومیت تاریخیِ این منطقه، نیازمند کار هستیم.
رییسی با اشاره به اینکه در دور نخست سفر به هرمزگان نیازهای ضروری این استان بررسی شد تاکید کرد: سلامت، گردشگری، صنعت و معدن و کشاورزی از موضوعات مهم این استان است که با فعال کردن آنها می توان اشتغال را افزایش و بیکاری را کاهش داد.
وی بیان کرد: در این هزار و ۳۲ پروژه‌ای که بهره‌برداری از آن به برکت دهه فجر آغاز می شود هزار همت هزینه شده است که این مهم برای پرژه ها و طرح هایی است که شما شاهد آنها در استان هستید و عموما این طرح‌ها در بخش های مختلفی انجام شده است.
رییس جمهور بیان کرد: غیر از این ۲ بیمارستان که در استان هرمزگان افتتاح شد ۳۲ خانه بهداشت نیز در روستاهای این استان فعال شده که این موارد کار بسیار ارزشمندی است.
وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد یکهزار تخت بیمارستانی در استان هرمزگان برنامه ریزی شده  است و تا چند ماه آینده امیدواریم نیازی به تخت‌های بیمارستانی در این استان نداشته باشیم.
رییسی خاطرنشان کرد: برای کادر سازی در حوزه بهداشت و درمان استان هرمزگان از پزشکان با تجربه استفاده شده است و در جهت ایجاد دانشکده های پزشکی نیز در شرق و غرب آن برنامه ریزی شده است.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه سلامت گام های خوبی برداشته شده است، اظهار داشت: در حوزه آبرسانی در شهرها و روستاهای استان هرمزگان نیز تلاش شده که تنش آبی برطرف شود و باید بگویم به ویژه در حوزه آبرسانی به روستاها در این سفر مشکلات رفع و بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی انجام خواهد شد.
رییس جمهور بیان کرد: البته مساله آب در هرمزگان مساله ما می ماند تا این موضوع کاملا حل شود اما باید توجه داشته باشیم که حل کاملا این معضل به همت جوانان و مسئولان نیازمند است.
وی خاطرنشان کرد: آمار بیکاری در استان هرمزگان همه ما را رنج می‌داد البته با افزایش آمار اشتغال آمار بیکاری کاهش محسوسی داشته است.
رئیس جمهور ادامه داد: باید در استان هرمزگان بیکار نداشته باشیم که این مهم امکانپذیر است و بخشی از آن حل شده و بخش دیگر نیز حل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: به مدیران این استان توصیه کردم بومی گزینی مهم است و در همه سطوح باید از نیروهای بومی استفاده شود.
رییس جمهور خاطرنشان کرد: حتما باید شرکت‌ها و سازمان‌های استان هرمزگان از نیروهای توانمند و بومی این استان استفاده کنند.
دریا منشا ثروت است و اقتصاد دریا در هرمزگان می‌تواند فعال شود
رئیس جمهور ادامه داد: استان هرمزگان در اقتصاد دریا بسیار می‌تواند سهم داشته باشد به دلیل ارتباط گسترده‌ای که با ساحل دارد، این دریا بسیار می تواند منشا ثروت باشد و برای کشور ما همچنان که در سیاست‌های ابلاغی رهبر فرزانه انقلاب اعلام کردند و صیادان در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند.
آیت الله رئیسی تصریح کرد: این ساماندهی وضعیت صیادی که در همین دوره انجام شد، جزو مصوبات سفر دور نخست به استان هرمزگان بود، مجوزها صادر شد و صیادان پرتلاش ما کارشان بیشتر سامان خواهد گرفت، خدمات به صیادی ادامه پیدا خواهد کرد و این قشر تلاش‌گر بتوانند با انگیزه کارشان را ادامه بدهند؛ این هم کاری بود که انجام شد و ما انجام شدن آن را به مردم اعلام می‌کنیم و باید بدانیم با ۹۰۰ کیلومتر ارتباطی که این استان با دریا دارد بسیار می‌تواند در اقتصاد دریا فعال شود.
رئیس جمهور اضافه کرد: مساله آبزیان در این استان بسیار مهم است که اگر نیروهای فعال تلاش‌شان را افزون کنند، ثروت بسیاری نه تنها برای استان بلکه کشور ایجاد خواهند کرد.
نیمی از تجارت کشور از هرمزگان انجام می‌شود
آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به اینکه استان هرمزگان نقش بسیار مهمی در رونق تجارت دارد، گفت: نیمی از تجارت کشور از این استان انجام می‌شود؛ فعال شدن پایانه‌ها و بنادر در این استان می‌توانند به رونق تجارت در کشور کمک کند.
وی اضافه کرد: استان هرمزگان در تجارت منطقه بسیار نقش دارد و فعال شدن در این حوزه‌ها اثر بخش است؛ از ابتدای این دولت تا امروز، هزار مگاوات برق در این استان تولید شده است؛ کاری که قبلا سابقه نداشت و تولید برق در این استان شده است؛ بازهم این کار ادامه دارد که به زیرساخت های توسعه برای استان هرمزگان بسیار کمک می‌کند و کار مهمی انجام شده است.
۲۰ هزار واحد مسکونی تحویل متقضایان هرمزگانی شده است
رییس جمهور همچنین به مساله مهم مسکن که یکی از درخواست های مردم در این استان است، اشاره کرد و گفت: آنچه که قبلا انجام شده، ۶ هزار واحد مسکونی که تحویل متقضایان شده است و در این سفر هم با تلاش‌های انجام شده، ۱۴ هزار واحد مسکونی آماده تحویل به متقاضیان شده است؛ غیر از این نیز ۲۰ هزار واحد مسکونی که در این دوره انجام شده است، ۱۱ هزار قطعه زمین هم آماده تحویل به متقضایان است که با کمک و مساعدت بتوانند ساخت و ساز را ادامه دهند و این دغدغه مسکن در استان هرمزگان کاهش پیدا کند.
وی گفت: البته در بندرعباس مرکز استان، وضعیت زمین آماده کردن آن خیلی آسان نیست اما در سطح شهرستان‌های این استان این کار کاملا قابل انجام است و در این سفر هم نتایج آن برای متقضایان ملموس خواهد بود.
رشد تولید را در همه حوزه‌ها افزایش دهیم
آیت الله رئیسی یادآور شد: نسبت به کارهای بسیاری که از سرمایه‌گذاری در زنجیره نفت و گاز و معدن و حوزه سلامت که در این مدت انجام شده، بسیار تلاش خوبی انجام شده است که باید از سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و شرکت‌های بزرگ به خاطر سرمایه‌گذاری در این حوزه قدردانی کنم که این سرمایه‌گذاری‌ها هم برای تولید ثروت، هم برای قدرت و هم برای کاهش بیکاری و نیز برای آنچه که رهبر انقلاب برای امسال فرمودند شعار سال رشد تولید اتفاق خواهد افتاد.
وی گفت: بدانید همه ما امروز موظفیم رشد اقتصادی تولید را افزایش دهیم؛ در همه حوزه‌ها تولید باید افزایش پیدا کند و کارهای زیرساختی که در استان هرمزگان انجام شده به عنوان یک استان راهبردی برای کشور در حوزه‌های مختلف کارهای خوبی بوده و بازهم باید این وضعیت ادامه پیدا کند.
تولید ناخالص کشور از اقتصاد دریا باید افزایش یابد
رییس جمهور تاکید کرد: در برخی از کشورها بیش از ۵۰ درصد از تولید ناخالص شان از اقتصاد دریاست، درآمدشان از دریاست و ما میزان بهره‌برداری و استفاده مان از دریا بسیار پایین است؛ این جبرانش به دستان توانای شما و به برنامه‌ریزی دولت و پیگیری و تلاش بخش خصوصی موثر و مفید واقع شود. لذا تلاش شما می‌تواند در حوزه‌های مختلف با حمایت دولت و با دادن تسهیلات به افرادی که در میدان تولید فعال هستند گام موثری برای رشد اقتصادی هشت درصد در کشور باشد.
فرهنگ اسلامی و ملی و خرده فرهنگ‌ها باید در کشور حفظ شود
وی همچنین در ر ابطه با مساله فرهنگ نیز گفت: سرمایه بزرگ شما مردم در استان هرمزگان فرهنگ و آداب و رسوم شماست، فرهنگ اسلامی و ایرانی شما مردم در این منطقه است؛ این، هجوم بی‌امانی که به فرهنگ و خرده فرهنگ‌ها در جهان از ناحیه استکبارجهانی و استکبار رسانه‌ای و امپراطوری رسانه‌ای دشمن وجود دارد؛ این اصالت‌های فرهنگی شما بسیار مهم است.
وی تصریح کرد: کسانی که متولی امور فرهنگی در جامعه هستند بدانند در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، حفظ این سرمایه گرانقدر بسیار مهم است که در مقابل هجوم دشمن، فرهنگ اسلامی و ملی ما که به هم عجین شده، باید در مقابل این هجموم حفظ شود؛ این هم ثروت مهمی بوده که همواره مورد تاکید و توجه است.
رئیس جمهور گفت: دولت وظیفه خود می‌داند چه در این سفری که من به عنوان سفر دوم و یا به عبارتی سوم در استان حضور پیدا می‌کنم و چه سفرهای بعدی که خواهم آمد، ما مسائل و مشکلات استان را دنبال می‌کنیم؛ مسائلی که امام جمعه بندرعباس و نماینده ولی فقیه در هرمزگان بیان کردند؛ مساله کشاورزی، آب و حوزه‌های مختلف مثل حوزه سلامت؛ این ها از دغدغه‌های دولت و کشور بوده و هست و هیچ زمان از دستور کار خارج نخواهد شد تا زمانی که اطمینان پیدا کنیم که مشکلات شما مردم حل شده است.
گره گشای کار مردم باشید
وی از ادارات و سازمان‌ها و مدیران خواست: شان ما و شما خدمتگزاری به مردم و گره گشایی از کار مردم است، مردم باید احساس کنند وقتی به یک سازمان و اداره مراجعه می‌کنند کار آن‌ها حل می‌شود؛ مبادا احساس کنند با روابط ناسالم و رشوه و بروکراسی پیچیده اداری کار آن‌ها با تاخیر مواجه می‌شود؛ مردم باید احساسشان این باشد که ادارات ملجا و پناه و گره گشا از کار آن‌هاست.
آیت الله رئیسی ادامه داد: لذا درخواست از همه ادارات و سازمان‌هایی که مشغول هستند به نام حکومت و نظام جمهوری اسلامی خدمت می‌کنند، شان من و شما خدمتگذاری به این مردم خوب و عزیر خواهد بود و امیدوارم امیدواریم که مردم از سازمان ها و ادارات گله نداشته باشد
فساد نباید در هیچ سازمانی لانه کند
وی گفت: توصیه من به همه همکاران این خواهد بود، قبلا هم در دوران انتخابات گفتم که رقیب ما فساد و بروکراسی پیچده است و با این باید مبارزه کرد و نباید گذاشت فساد در هیچ اداره و سازمانی لانه کند.
وحدت و انسجام بین شیعه و سنی در هرمزگان مثال زدنی است
آیت الله رئیسی وحدت و انسجام در استان هرمزگان را مثال زدنی دانست و گفت: از نکات بسیار مهمی که باید شکرگذار خداوند باشیم، این وحدت و انسجامی است که در استان هرمزگان، بین سنی و شیعه و بین همه اقوام وجود دارد، این افتخار آمیز بوده که باید به عنوان یک سرمایه بزرگ آن را حفظ کرد.
وی گفت: توصیه و تاکید رهبر فرزانه انقلاب نیز وحدت و انسجام است لذا وحدت محوریت دارد و مساله مهم و اساسی است که باید همواره مورد توجه همگان باشد که هیچ کس وحدت را مخدوش نکند و به خودش اجازه ندهد با قلمش و با بیانش، این وحدت و انسجام که سرمایه ملی است دچار مشکل بشود.
  • نویسنده :
  • منبع :