19 دی: رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز اعلام کرد ایران همچنان در حال افزایش میزان اورانیوم ۶۰ درصدی خود است اما سرعت تولید آن را کاهش داده است.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز پنجشنبه به وقت محلی نوشت: در اقدام دیگری که نشان می دهد ایران به دنبال کاهش تنش با آمریکا است، بازرسان هسته‌ای سازمان ملل نشانه‌هایی را مشاهده کرده اند که نشان می‌دهد تهران تسریع در پیشرفت برنامه هسته‌ای و غنی سازی خود را کاهش داده است.
رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه‌ای گفت که ایران همچنان به اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد ادامه می دهد اما به نظر می رسد غنی سازی اورانیوم خود را که درست پس از حمله اسرائیل به غزه افزایش یافت، اکنون کمی کاهش داده است.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: "کمی کاهش سرعت در غنی سازی وجود دارد. آنها هنوز هم به ذخایر اورانیوم خود اضافه می کنند اما با سرعتی کندتر."
نیویورک تایمز نوشت: در روزهای اخیر، پس از حمله پهپادی که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی در اردن شد، تهران بارها نشان داده است که خواهان رویارویی مستقیم با آمریکا نیست.
این در حالی است که اواخر دی ماه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی تحریک‌آمیز علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در گفتگو با نشریه نشنال مدعی شد: ایران تنها کشور غیرهسته‌ای است که اورانیوم را در سطح بسیار بالا و نزدیک به میزان مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی غنی‌سازی می‌کند. من نمی‌گویم آنها سلاح هسته‌ای دارند، عرض من این است که این میزان غنی‌سازی حساس است. هنگامی که شما این در این سطح غنی‌سازی می‌کنید باید قوانین را رعایت کنید.
مدیرکل آژانس اوایل دی‌ماه نیز با انتشار گزارش تحریک‌آمیز دیگری اعلام کرد که روند تولید اورانیوم غنی‌شده در ایران افزایش یافته است. بر اساس این گزارش ادعایی، ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را با خلوص ۶۰ درصد تغییر داده و از تولید ۳ کیلوگرم به حدود ۹ کیلوگرم در ماه بازگشته است.
در این گزارش ادعایی، گروسی با اشاره به افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده در نیروگاه‌های فردو و نطنز اعلام کرد: ایران تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد در قالب هگزافلوراید را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه، از پایان نوامبر افزایش داده است.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با نشنال مدعی شده بود که باب مذاکره با ایران باز است. او با این حال در تداوم سیاه‌نمایی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان گفت: «فعالیت‌های اتمی ایران با اهداف بلندپروازانه در حال پیش‌روی است و ما مخالف نیستیم، اما می‌گوئیم دسترسی بازرسان بین المللی باید متناسب با این فعالیت‌ها باشد.»
گروسی با چشم‌پوشی از همکاری‌های گسترده پادمانی کشورمان با آژانس اتمی، گفت:‌ ایران عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و باید به تعهدات آن پایبند باشند. ایران باید خیلی بیشتر از آنچه که انجام می‌دهد صورت دهد.
به گزارش ایرنا، ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.
محسن نذیری اصل سفیر کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تاکید کرده است: «به رغم فضاسازی‌های صورت گرفته، جمهوری اسلامی ایران در این زمینه همکاری مثال زدنی با آژانس دارد. به‌عنوان نمونه، در ماه نوامبر بطور میانگین در هر روز ۱۲ بازرس در ایران مشغول به کار بوده‌اند.»
وی افزود: این آمار بسیار بالایی است و در بین کشورهایی که موافقتنامه پادمان جامع را اجرا می‌کنند، بی‌سابقه است. این سطح از همکاری نشان می‌دهد هیچگونه مشکلی در امر بازرسی آژانس در چارچوب موافقتنامه پادمان جامع وجود ندارد.
  • نویسنده :
  • منبع :