۱۹ دی: دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم گفت: دهه فجر فرصتی است که باید دستاوردهای انقلاب اسلامی را با امانت به نسل جوان کشور عرضه کنیم. اگر بتوانیم داشته‌ها و سرمایۀ عظیم انقلاب اسلامی که امام راحل(ره) و شهدا برای ما به میراث گذاشتند را بدرستی عرضه کنیم، در واقع زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کرده‌ایم.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی بنایی در دیدار جمعی از اعضای مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با آیت الله مقتدایی، افزود: ابتدا ارتحال مرحوم آیت الله نمازی که سال‌ها سمت دادستانی کل کشور و عضویت در مجلس خبرگان رهبری بعهده داشتند و مدرسی گرانقدر در حوزه علمیه بودند و منشأ خدمات فراوانی در سمت‌های گوناگون بودند و از دوستان نزدیک آیت الله مقتدایی بشمار می‌آمدند خدمت ایشان و جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم و بیت شریف و همه شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنیم. ان‌شاءالله که خداوند به خانواده ایشان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت کند.

موسس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی افزود: مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در نیمه اول سال ۱۳۷۶ بنیانگذاری شد و به طور منظم طی سال‌های متمادی دوشنبه‌های هرهفته تشکیل جلسه داده و با مرور اخبار مهم استان و کشور و طرح مباحث عقیدتی و سیاسی بر غنای فکری و اندیشگی اعضا افزوده است و از سال ۱۳۹۵ با تاسیس «اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی» بغیر از مباحث سیاسی اجتماعی شهر قم، مباحث جدّی و عمیق مرتبط با انقلاب اسلامی را در سطح بسیار قابل قبولی در دستور کار قرار داده است
وی سپس گفت: از سال ۹۵مباحثی را تحت عنوان « کرسی‌های آزاد‌اندیشی» شروع کردیم و به طور مرتب در طول سال جلساتی با این عنوان داریم،  هریک از مباحث تقریبا ۲۰ جلسه  و حدود شش ماه طول می‌کشد. مثلاً اولین بحث ما «آسیب شناسی جریان اصول گرایی» هست که سال ۹۵ ارائه شده است. بحث دوم ما «راهبردهای انقلاب اسلامی در دهه پنجم»بود. آن ایام جان‌بولتن معاون مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرده بود که ایران چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را به خود نخواهد دید. ما در مقابل این گفته راهبردهای انقلاب اسلامی در دهه پنجم انقلاب را مطرح و آن کتاب را چاپ کردیم تا بگوییم که برای دهه پنجم انقلاب و بعد از آن هم داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی سپس گفت: سومین موضوع «درآمدی بر فقه تحزب در نظام اسلامی» بود که با توجه به اهمیت بحث تحزب در نظام اسلامی و مباحث فقهی مرتبط با آن به این موضوع  پرداختیم. موضوع چهارم مورد بحث  «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» هست. وقتی که مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم را صادر کردند، ما حدود ۶ماه روی این موضوع بحث کردیم و نتیجۀ این مباحث کتابی است که منتشر کرده‌ایم.

وی افزود: پنجمین موضوع «نظریه فرایندی انقلاب اسلامی" است که مرحله نهضت‌سازی، نظام‌سازی،  دولت‌سازی و تمدن‌سازی انقلاب اسلامی  را به طور مشروح در این کتاب بحث و گفتگو کردیم. و موضوع ششم بحث «بنیادهای انقلاب اسلامی» است که در آن مشخص کردیم که مبانی انقلاب اسلامی بر چه پایه ای استوار است.


حجت الاسلام والمسلمین دکتر بنایی افزود: موضوع هفتم مورد بحث «آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی» است. این کتاب مخاطرات و مشکلات پیش‌روی انقلاب اسلامی را مورد واکاوی قرار می‌دهد و آینده روبه رشد انقلاب اسلامی را بخوبی تبیین می‌کند .
وی سپس افزود: البته بحث‌های دیگری را کار کردیم ولی هنوز چاپ نشده است؛ مثل بحث «اخلاق سیاسی»، «گفتمان انقلاب اسلامی»، «راهبرد تحوّل؛ ضرورت گام دوم انقلاب اسلامی» با عنایت به اینکه مقام معظم رهبری در ابتدای سال موضوع تحول را مطرح کردند، این موضوع را بحث کردیم و در حال حاضر موضوع «الگوی حکمرانی اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی» رادر حال برگزاری جلسات آن هستیم.

دکتر بنایی بیان داشت: از سال۱۳۹۵ تا امروزبالغ بر ۲۱۲جلسه از سلسله جلسات کرسی آزاداندیشی باموضوعات مختلف برگزار شده است. عنوان کلی این نشست‌ها  «اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی» هست. این مطالب  را بدون اینکه از جایی وام بگیریم یا کپی‌برداری کنیم، با همت و نوآوری جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر مهاجرنیا ارائه می‌شود. ما اعتقاد داریم خلاء این مطالب تبیینی در محافل و مجامع علمی و دانشگاهی کاملا احساس می شود و لذا سعی کردیم به نوبه خود این خلاء را پر کنیم. امیدواریم در آینده نزدیک با مذاکراتی که با مراکز علمی صورت گرفته است این آثار  به عنوان کتاب‌های درسی مربوط به انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها تدریس شود.
دبیر کل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم گفت: دهه فجر فرصتی است که باید دستاوردهای انقلاب اسلامی را با امانت به نسل جوان کشور عرضه کنیم. اگر بتوانیم داشته‌ها و سرمایۀ عظیم انقلاب اسلامی که امام راحل(ره) و شهدا برای ما به میراث گذاشتند را بدرستی عرضه کنیم، در واقع زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کرده‌ایم .
وی افزود: الحمدالله رهبری معظم انقلاب این میراث امام را به خوبی  پیش می‌برند ولی در مسئله انتخابات مشاهده می‌کنیم با اینکه از آغاز سال جاری مقام معظم رهبری مکرر درخصوص انتخابات و حضور حداکثری صحبت می‌کنند ولی گویا  عده‌ای اصلاً  گوش شنوا ندارند. متاسفانه امروز  عده‌ای بر حضور حد‌اقلی تأکید دارند و نمی‌گذارند فضای انتخابات گرم شود و هر روز به شکلی مسائلی را پیش می‌آورند که مردم را نا امید و واگرایی در بین مردم ایجاد کنند و این واقعاً برای انقلاب خطر دارد.
دکتر بنایی افزود: علاوه بر بحث‌های انتخاباتی، موضوع قم هم مطرح است؛ شما می‌دانید از سال‌های قبل ما در موضوع قم فعال بودیم و ورود داشتیم و حالا هم قبل از اینکه ثبت‌نام شروع شود، با اعضای محترم جامعه ملاقات‌هایی داشتیم و پیگیری می‌کردیم. ولی متأسفانه در قم  شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که انسان احساس می‌کند که نمایندگی در قم که باید حوزه علمیه را نمایندگی کند واقعاً در تراز قم و حوزه نیست و این علاوه بر اینکه شأن قم رعایت نمی‌شود برای قم دارای مخاطراتی است  و نتیجه آن به ضرر قم تمام می‌شود.
وی در پایان گفت: از شما که بحمدلله از بزرگان قم هستید خواهش داریم که هم راجع به بحث موضوع حضور حد‌اکثری و هم در خصوص انتخابات قم ما را راهنمایی و ما استفاده کنیم.
  • نویسنده :
  • منبع :