19 دی: ستاد فرماندهی تروریستی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) با تایید حملات هوایی در عراق و سوریه اعلام کرد چندین مکان مورد حمله قرار گرفته است.
ارتش آمریکا مدعی شده در این حملات ۸۵ هدف از جمله پست‌های فرماندهی و اطلاعات، انبارهای مهمات، هواپیماهای بدون سرنشین و تجهیزات لجستیکی گروه‌های مقاومت هدف قرار گرفته‌اند.
پیش از این رسانه‌ها شامگاه جمعه از حملات هوایی به مناطقی در حومه استان دیرالزور سوریه و القائم عراق خبر داده بودند.
شبکه خبری الجزیره گزارش کرد مناطق «حیدریه و الشبلی» در المیادین در حومه دیرالزور سوریه هدف حمله قرار گرفتند. 
منابع محلی هم گزارش کردند اطراف شهر البوکمال در شرق دیرالزور نزدیک مرز سوریه و عراق مورد حمله قرار گرفت.
هم‌چنین گزارش‌هایی از حمله به القائم در استان الانبار واقع در غرب عراق منتشر شد. در همین حال منابع امنیتی عراقی اعلام کردند اهداف بمباران شده توسط هواپیماهای آمریکایی در القائم قبلا تخلیه شده بودند.
پنتاگون اعلام کرده این حملات در واکنش به حمله به نیروهای آمریکایی پایگاه «برج ۲۲» در اردن انجام شده است که به کشته شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی شدن ۴۰ تن دیگر منجر شد.
در همین حال جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: امروز به دستور من، نیروهای آمریکایی به اهدافی در تأسیسات عراق و سوریه حمله کردند.
به گفته وی این حملات برای مدت زمانی ادامه خواهد یافت.
وی در عین حال مدعی شد: آمریکا به دنبال جنگ در خاورمیانه یا هیچ جای دیگر جهان نیست!

همچنین در حالی که ارتش آمریکا از حملاتی به مناطقی در سوریه و عراق خبر داد منابع رسمی در این دو کشور اعلام کردند اکثر مراکز بمباران شده به طور کامل تخلیه شده بودند.

به گزارش ایسنا، منابع رسمی سوریه اعلام کردند مناطقی که مورد حمله آمریکا قرار گرفتند اکثر به طور کامل تخلیه شده بودند.
به گزارش الجزیره، در همین حال منابع امنیتی عراقی نیز اعلام کردند اهداف بمباران شده توسط هواپیماهای آمریکایی در القائم قبلا تخلیه شده بود.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم در انتقاد از زمان حملات صورت گرفته گفت: «حملات امروز پس از تاخیری صورت گرفت که به دشمنان ما اجازه داد تا آماده شوند.»
در مقابل ژنرال داگلاس سیمز، از فرماندهان ارتش آمریکا در توجیهی در این باره گفت که «شرایط جوی و هوای ابری طی چند روز گذشته مانع از آغاز حملات شده بود.»
هم‌زمان ژنرال یحیی رسول عبدالله، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق با محکوم کردن این حملات تایید کرد، شهرهای القائم و مناطق مرزی توسط هواپیماهای آمریکایی بمباران شد.
سخنگوی فرماندهی نیروهای مسلح عراق تصریح کرد: حملات آمریکا نقض حاکمیت و تضعیف تلاش‌های دولت عراق است و در زمانی انجام شده است که عراق به دنبال تضمین ثبات منطقه است و این حملات تاثیرات مخبری به دنبال خواهد داشت.
  • نویسنده :
  • منبع :