19 دی: با حضور امیر سرلشکر موسوی، موشک هواپایه ضدزره «شفق» و دوربین هواپایه‌ «یوسف» هوانیروز در ستاد این نیرو رونمایی شد.
با حضور امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش، از سامانه‌های موشکی بومی هواپایه ضدزره «شفق» و دوربین هواپایه‌ «یوسف» هوانیروز که توسط متخصصان جهاد خودکفایی هوانیروز طراحی و تولید شده‌اند، رونمایی شد.
امیر سرتیپ خلبان یوسف قربانی، فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رونمایی از سامانه موشکی شفق با حضور فرمانده کل ارتش، اظهار کرد: سامانه موشکی شفق که روی بالگردهای هوانیروز نصب شده است، نقطه‌زن و هوشمند بوده و برد بلند ۲۰ کیلومتر دارد و می تواند در شب و روز شلیک شده و حجم زیادی از آتش را روی دشمن بریزد.
وی ادامه داد: امروز همچنین سامانه‌های دید در شب  و سامانه‌های رادرای و جنگالی، سامانه‌های خودحفاظتی و سامانه‌های مقابله با موشک‌های حرارتی که روی بالگردها نصب شده است، رونمایی می‌شود.
فرمانده هوانیروز تاکید کرد: بالگردهای هوانیروز همه امکاناتی که یک بالگرد مجهز در دنیا دارد را در اختیار دارند.
بنا بر این گزارش، سامانه موشکی هواپایه‌ی ضدزره جدید بومی«شفق» که با افزایش بُرد عملیاتی و ارتقای هدف‌گیری اهداف دشمن تا شعاع 20 کیلومتر، با امکان دقت و نقطه‌زنی بالا، قابلیت استفاده در انواع راهبردهای تاکتیکی و عملیاتی جنگ‌های آینده را دارد، توسط دانشمندان جهاد خودکفایی هوانیروز، شرکت‌های دانش‌بنیان، طراحی و تولید شده و به چرخه ناوگان عملیاتی هوانیروز ملحق شده است.
از دیگر خصوصیات این سامانه موشکی، برخورداری از قابلیت Fire & Forget (بزن دررو)، سر جنگی ارتقا یافته و جستجوگر مادون‌قرمز است که در تمامی شرایط بد آب و هوایی و در طول تمامی ساعات شبانه روز، این سامانه را قادر می‌سازد تا در صورت نصب بر روی انواع بالگردهای هوانیروز، به انهدام تأسیسات و استحکامات دشمن در تمامی عملیات‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
جدیدترین دوربین سامانه‌ پرواز در شب هواپایه‌ هوانیروز با نام «یوسف» نیز دارای قابلیت اجرای عملیات در طول شب و شرایط نامساعد آب و هوایی است که به صورت کاملاً بومی توسط متخصصان جهاد خودکفایی هوانیروز ارتش، تولید و به مرحله انبوه‌سازی رسیده است. از جمله خصوصیات بازر این دوربین، ارتقای توان و مداومتِ کاری بالگردها در تمامی ساعات شبانه‌روز است.

  • نویسنده :
  • منبع :